Patienter som medskapare
Invånare, patienter, närstående och patient- och brukarföreningar är viktiga i arbetet med att utveckla och förbättra vården!
Patienters och närståendes synpunkter, erfarenheter och upplevelser behöver i större utsträckning tas till vara i Västra Götalandsregionens arbete. Då blir patientens roll och ställning i vården mer tydlig och leder till en mer effektiv hälso- och sjukvård, av god kvalitet, som stödjer egenvård och bidrar till att skapa hälsa. För att detta ska bli verklighet behöver tandvård och hälso- och sjukvård engagera patienter och närstående på många olika sätt: i den egna vården och behandlingen, i konkreta förbättringsarbeten samt i hälso- och sjukvårdens ledning, styrning och organisation. Det är viktigt att arbetet med patientmedverkan sker parallellt på dessa tre nivåer; individ-, verksamhets- och systemnivå, då de skapar förutsättningar för varandra.
Patientmedverkan, på alla nivåer, leder också till ett ömsesidigt lärande. När patienters och patientorganisationers kunskap och förståelse för hälso- och sjukvårdssystemet ökar, ökar också möjligheten att bidra med konstruktiva förslag. Patientperspektivet ger bättre underlag för att skapa god kvalitet och service.
Västra Götalandsregionen arbetar på olika sätt med patienter som medskapare
Individnivå
Här handlar det om patientens möjlighet att påverka och vara medskapare i egen vård och behandling.
Exempel på sådant arbete är:
Verksamhetsnivå
Patienter, brukare, närstående, invånare och patient- och brukarföreningar medskapar genom att utveckla och förbättra i olika sammanhang.
Exempel på sådant arbete är:
- Regionala processteam. Inom systemet för kunskapsstyrning är patienter och närstående engagerade i förbättringsarbeten genom det som kallas regionala processteam.
- Rutin för patientmedverkan inom nationellt system för kunskapsstyrning (kunskapsstyrningvard.se)
- Verksamhetsnära brukarråd där patient- och brukarföreningar är representerade.
- Brukarstyrda brukarrevisioner (Brukarrådet för missbruksfrågor Västra Götaland)
- Barn och ungdomsråd - ett arbetssätt för systematisk dialog med barn och ungdomar inom hälso- och sjukvården.
- Utbildningar i bemötande och insatser för att öka kunskapen om hur det är att leva med en funktionsvariation eller ett tillstånd/sjukdom, ledda av patient- och brukarföreningar.
- Att personer med egen erfarenhet delar med sig av sin kunskap, synpunkter, erfarenheter och upplevelser av hälso- och sjukvård.
Systemnivå
På systemnivå finns samverkan såsom pensionärsråd, funktionshindersråd, samråd och brukarråd. Här sker utbyte av information mellan politiker och representanter för olika patient- och brukarföreningar, pensionärsorganisationer samt andra aktörer inom civilsamhället (till exempel idrottsföreningar och trossamfund). Representanter för patient- och brukarföreningar finns också med i några lokala, delregionala och regionala styr- och arbetsgrupper. Det sker även medborgardialoger vilket innebär möten mellan politiker och enskilda invånare.
Exempel på sådant arbete är:
- Brukarmedverkan psykisk hälsa (vardsamverkan.se)
- Samråd inom ramen för mänskliga rättigheter (vgregion.se)
- Samverkan med civilsamhället (vgregion.se)
Patientföreningar finns inom de flesta områden avseende långvariga sjukdomar, och är företrädesvis den primära källan för patientrepresentation i förbättringsarbeten på verksamhets- och systemnivå, och involveras gärna i ett tidigt skede, då problem- och prioriteringsområden formuleras.
Patientföreträdare
Patientföreträdaren är öppen med sin egen erfarenhet av sin eller sina sjukdomar och vill dela med sig av dessa erfarenheter. Patientföreträdare kommer företrädesvis från en patient- eller brukarförening och är därmed inte bara bärare av sina egna erfarenheter utan har fått mandat från en grupp att representera deras många olika samlade erfarenheter.
Det finns också patientföreträdare som inte är engagerade i någon förening och de företräder då endast sig själva.
En patientföreträdare kan t ex vara med i ett regionalt processteam i kunskapsstyrningen, en styrelse/ledningsgrupp eller dela med sig av sin berättelse i olika sammanhang.
Barn och unga som medskapare
Barns och ungas synpunkter, erfarenheter och upplevelser är värdefulla och ska tas tillvara i Västra Götalandsregionens arbete. Deras perspektiv är en del av den samlade kunskapen och en viktig resurs för utveckling och förbättring.
I Västra Götalandsregionen finns därför en regionövergripande riktlinje framtagen som stöd till verksamheter som har barn och unga med i olika former av dialoger, förbättrings-, eller utvecklingsarbeten.
Regional riktlinje för barn och unga som medskapare
Riktlinjen ska bidra till att skapa förutsättningar för att barns och ungas synpunkter, erfarenheter och upplevelser tas till vara och tydliggör hur barnrättsperspektivet ska beaktas samt hur juridiska, etiska och ersättningsrelaterade frågor bör hanteras.
Västra Götalandsregionen är skyldiga att respektera, skydda, uppfylla och främja de mänskliga rättigheterna inom sina ansvarsområden.
Här kan du läsa mer om arbetet med att stärka barnets rättigheter:
Barnets mänskliga rättigheter - barnkonventionen (vgregion.se)
Levande bibliotek
För verksamheter inom Västra Götalandsregionen finns Levande bibliotek. Levande bibliotek kan ge stöd med att hitta fram till relevant patient- och brukarförening, eller till enskilda personer med egen erfarenhet, som kan vara med vid förbättringsarbeten. Det går också att vända sig dit för tips kring metoder och verktyg för medskapande.
På Levande biblioteks sida på Vårdgivarwebben kan du läsa mer om:
- Gör så här för att låna från Levande bibliotek
- Exempel på vad patientföreträdare kan bidra med
- Att tänka på när patientföreträdare engageras
- Jävsdeklaration för patientföreträdare
- Ekonomisk ersättning till patientföreträdare
- Introduktionsutbildning för patientföreträdare