Uppföljningsfasen

Uppföljningsfasen innehåller två steg. De syftar till att årligen stämma av och utvärdera processteamets arbete och att arbeta för kontinuerlig uppföljning, lärande och ständiga förbättringar. Uppföljningsfasen kan se olika ut beroende på vilket uppdrag processteamet har, vilka former av uppföljning samt lärandeprocesser som behövs.

Steg 1. Årlig uppföljning samt ställningstagande till processteamets fortsatta arbetsform

  • Gemensam avstämning av hur långt processteamet har kommit
  • Bedömning av vilken arbetsform som behövs framåt

  • Plan för uppföljning och lärande

  • Kontinuerligt förbättringsarbete

Regionala aktiviteter

Processteamet behöver, i dialog med berörd uppdragsgivare (till exempel samordningsråd), göra regelbundna uppföljningar av sitt arbete. Det läggs med fördel in i ett årshjul så att en struktur för uppföljning finns som alla känner till. Beroende på processteamets uppdrag och aktuell status i processarbetet tas ställning till hur uppföljning och utveckling ser ut framåt.

Följande frågor kan ställas för att följa upp och utvärdera arbetet:

  • Är de uppsatta målen uppnådda?
  • Vad blev bra?
  • Vad kunde bli bättre?
  • Hur upplever patienter och närstående processen?

För regionala processteam inom systemet för kunskapsstyrning finns följande att förhålla sig till vid en årlig avstämning och uppföljning:

  • Processteam med korta och avgränsande uppdrag kan avslutas vid behov. Om nya behov uppstår initieras ett nytt processteam. Uppdragsgivaren (samordningsråd) ansvarar för fortsatt uppföljning och lärande inom området.

För övriga team kan arbetet fortsätta på två olika nivåer:

  • Processteamet behöver ytterligare tid sig för att fullgöra uppdraget, vilket leder till att uppdraget förlängs och en uppföljning och ställningstagande behöver därefter ske igen enligt årshjulet.
  • Processteamet behöver fortsätta med ett långsiktigt, regionövergripande arbete med utveckling, uppföljning och lärande. Det kan gälla för team med uppdrag kring patientgrupper från till exempel stora folksjukdomar, områden där kunskapsläget är i snabb utveckling eller där patientgruppen är lågt prioriterad men med stora behov.​

Lokala aktiviteter

Det lokala förbättringsteamet stämmer av utifrån sitt lokala arbete för att få en tydlig bild och förståelse för var i processen arbetet befinner sig, men synkroniserar också arbetet med upplägget för det regionala teamet.  


Steg 2 Uppföljning och lärande

Regionala aktiviteter

I de fall processteamet har fortsatt uppdrag ansvarar de för ett kontinuerligt lärande inom området. Det kan innebära att ha regelbundna lärtillfällen, både regionalt och lokalt. Teamet är inte i en arbetsintensiv fas utan träffas runt två gånger/termin för gemensamt arbete, prioritering och planering av lärtillfällen för vårdpersonal och patienter.

Om processteamet avslutats går ansvaret för fortsatt uppföljning och lärande över till uppdragsgivaren.

Lokala aktiviteter

På lokal nivå fortsätter förbättringsarbetet baserat på behoven och utvecklingen inom området. Ett kontinuerligt arbete med att följa upp förbättringsarbetet enligt utsedda indikatorer behöver ske så väl regionalt inom samordningsrådet som lokalt för det specifika förbättringsarbetet.