Praktisk tjänstgöring för psykologer (PTP)
Här finns information om vad som krävs av en vårdcentral som vill anställa en PTP-psykolog, hur vårdcentralen godkänns för uppdraget samt hur platserna tillsätts och vilken ersättning vårdcentralen kan få.
Krav på utbildningsvårdcentral för PTP
För att anställa en PTP-psykolog krävs att vårdcentralen är bemannad med minst en legitimerad psykolog, med tre år eller längre erfarenhet efter legitimation, som kan handleda PTP-psykologen. Handledaren ska arbeta minst 50 procent på arbetsplatsen och ha dokumenterad erfarenhet av tjänstgöring i primärvårdsverksamhet.
Kvalitet
Studierektorn för PTP vid Primärvårdens utbildningsenhet granskar, bedömer och godkänner att vårdcentralen uppfyller kraven för utbildning av PTP-psykologer.
Primärvårdens utbildningsenhet (www.pue.se)
Hur platserna tillsätts
För att anställa en PTP-psykolog ska kontakt tas med studierektor PTP vårdcentral vid Primärvårdens utbildningsenhet för kvalitetssäkring och information om PTP.
Mer information om att anställa en PTP-psykolog (www.pue.se)
Ersättning
För att erhålla särskild ersättning PTP ska vårdcentralen vara godkänd som utbildningsvårdcentral för psykologer och ska kvalificera sig genom att vid behov delta i utbildning av psykologstudenter.
Vårdcentralen rapporterar PTP-psykologens tjänstgöring på Excelblanketten "Underlag för särskild ersättning PTP", se länk under rubriken Dokumentation längre ner på sidan.
Senast tredje dagen i månaden efter den månad underlaget avser ska underlaget sändas till studierektor PTP vårdcentral, via mejl. Studierektorn svarar på frågor om särskild ersättning PTP och hur man fyller i blanketten.
Ersättningen betalas ut via Ekonomi Vårdval månadsvis i efterskott.
Dokumentation
Godkännande för utbildningsuppdrag för psykologer i Vårdval Vårdcentral
Kvalitetskriterier för PTP-placering
Vad är PTP?
PTP innebär 12 månaders praktisk tjänstgöring under handledning av erfaren psykolog. Genom PTP får den nyutexaminerade psykologen övning och fördjupade kunskaper i psykologyrket och dess olika ansvars- och kompetensområden.