Nytt stöd för rådgivning i 1177 på telefon införs i september
Under september införs ett nytt rådgivningsstöd som underlättar rådgivning i 1177 på telefon. För att invånare ska komma till rätt vårdnivå behöver informationen i Hitta vård vara uppdaterad och korrekt.
Hitta vård är den del av 1177.se som presenterar vårdverksamheter för invånare. Uppgifterna i Hitta vård hämtas från Katalog i Väst (KiV). I det nya rådgivningsstödet hämtas information från Hitta vård till sjuksköterskornas vy i datorn.
Syftet med det nya rådgivningsstödet är bland annat att få ett system som stöttar sjuksköterskornas arbete bättre och utifrån prioritet automatiskt genererar förslag på hänvisningar till vårdenhet.
- Rådgivningsstödet kommer att ge ett bättre stöd till våra medarbetare i den medicinska bedömningen då systemet underlättar samtalet och genom att det automatiska förslaget på hänvisning blir bättre. En tydligare struktur i samtalet ger en förbättrad service till invånare som ringer 1177. säger Jill Johansson, verksamhetschef för 1177 på telefon.
Kontaktkort i Hitta vård på 1177.se
Hitta vård är en tjänst på 1177.se där uppgifter om alla vårdverksamheter presenteras. Varje vårdverksamhet har en egen sida som kallas för kontaktkort. På kontaktkorten finns viktiga uppgifter som till exempel öppettider, vägbeskrivning och utbud. Det är också möjligt för verksamheter att publicera tillfällig information som behöver vara tillgänglig under en begränsad tid.
Avgörande med rätt uppgifter i KiV
Uppgifterna i kontaktkorten hämtas från KiV och behöver vara uppdaterade för att invånare ska hänvisas rätt. Felaktiga uppgifter kan få allvarliga konsekvenser vid akuta situationer.
Alla vårdverksamheter behöver ha rutiner för att underhålla och förvalta informationen. Chefer och KiV-administratörer ansvarar för att uppgifterna i KiV är korrekta och uppdaterade.
Rådgivningsstödet införs successivt från och med 16 september 2024. Under införandet av det nya systemet kan väntetiderna till 1177 påverkas något i början.