Migränappen lanseras den 17 april till våra invånare

Publicerad:

Den 17 april kommer den av Västra Götalandsregionen framtagna mobilappen Migränappen att finnas tillgänglig för nedladdning via App Store och Google Play.

Migränappen är ett verktyg för personer med migrän och annan huvudvärk vilka via en huvudvärkskalender kan dokumentera och få återkoppling om sina besvär, intag av akuta läkemedel, med mera. Appen kommer att kunna ge hjälp till självhjälp, liksom att patienter som använder den kommer att kunna avge bättre information i sina kontakter med vården.

Ett stöd i dialog med vården

Migränappen hanteras helt och hållet av patienten som innehar all information. Det är alltså inget nytt system som vårdpersonal behöver lära sig. Däremot är det bra att ha kännedom och en grundförståelse om appen ifall en patient vill använda appen som stöd i dialog med vården, eller har frågor om sin migrän eller annan huvudvärk.

Appen innehåller även en hel del information om bland annat migrän och annan huvudvärk, läkemedelsbehandling fysisk träning vid migrän, samt stress och stresshantering.

Underlättar diagnos och bedömning av behandling

Genom informationen som patienten samlar i appen skapas en samlad historik över patientens huvudvärk. Informationen kan fungera som ett stöd för patienten att själv hantera sin migrän/huvudvärk. Den samlade informationen kan också ge ett bättre underlag i patientens kontakt med vården, och därav underlätta för vården att sätta en diagnos samt följa effekten av en behandling.

Koppling till journalsystem

När appen lanseras kommer det inte att finnas någon koppling mellan appen och patientens journal eller något annat av Västra Götalandsregionens system. Detta innebär att det som skrivs in i appen bara finns i användarens egen telefon. Som vårdgivare får du därför ta till dig det som patienten visar eller berättar. 

För mer information om Migränappen och kontaktuppgifter, besök Migränappen - Vårdgivarwebben eller ladda ner den på App Store eller Google Play den 17 april.