Migränappen för våra invånare
Sedan april finns den av Västra Götalandsregionen framtagna mobilappen Migränappen tillgänglig för nedladdning via App Store och Google Play. Över 10 000 personer har redan laddat ner den.
Migränappen är ett verktyg för personer med migrän och annan huvudvärk vilka via en huvudvärkskalender kan dokumentera och få återkoppling om sina besvär, intag av akuta läkemedel med mera. Appen ger hjälp till självhjälp, liksom ett stöd i att beskriva hur man mår vid behov av kontakt med vården.
Ett stöd i dialog med vården
Migränappen hanteras helt och hållet av patienten som innehar all information. Det är alltså inget nytt system som vårdpersonal behöver lära sig. Däremot är det bra att ha kännedom och en grundförståelse om appen ifall en patient vill använda den som stöd i dialog med vården, eller har frågor om sin migrän eller annan huvudvärk.
Underlättar diagnos och bedömning av behandling
Genom den informationen som patienten samlar i appen skapas en samlad historik över patientens migrän/huvudvärk. Utöver att informationen kan fungera som ett stöd för patienten, kan den även underlätta för vården att ställa en diagnos samt följa effekten av en behandling.
Koppling till journalsystem
I nuläget finns ingen koppling mellan appen och patientens journal eller något annat av Västra Götalandsregionens system. Detta innebär att det som skrivs in i appen bara finns i användarens egen telefon. Som vårdgivare får du därför ta till dig det som patienten visar eller berättar. Arbete pågår dock för att patienten lättare ska kunna dela sin data med vården.
För mer information om Migränappen och kontaktuppgifter, besök Migränappen - Vårdgivarwebben eller ladda ner den på App Store eller Google Play.
På sidan på Vårdgivarwebben finns också ett kort och informativt APT-material om appens innehåll.