Frågor och svar Informationsvisaren
Jag har problem att logga in, hur gör jag?
Medarbetare privat vårdgivare: Privat vårdgivare måste ha giltigt vårdavtal där BFR ingår som tjänst. Aktuell vårdgivare måste finnas registrerad på BFR:S Whitelist för att få åtkomst.
1. Kortet måste sitta i kortläsaren innan webbläsaren öppnas.
2. Stäng ner webbläsaren.
3. Sätt i kortet innan du startar webbläsaren på nytt och påbörjar inloggningen.
Om det fortfarande krånglar, prova en annan webbläsare.
Informationsvisaren fungerar i Chrome, IE 11 och EDGE.
Andra kontrollfrågor:
1. Fungerar kortläsaren du nyttjar?
2. Fungerar ditt kort; kan du logga in i andra system med ditt kort?
Du kan läsa mer om SITHS-kort, test av kort samt felsökning på denna sida:
Support - eTjänstekort - Västra Götaland - eTjänstekort - Västra Götaland (vgregion.se)
Har du fortsatt problem med SITHS-kortet kontakta TjänsteID service eller felanmäl till VGR IT.
Jag kommer till en inloggningsruta i ZFP fast jag redan har loggat in i Informationsvisaren?
För att komma vidare, stäng ner webbläsaren helt och hållet och börja om. Det löser buggen tillfälligt, alternativt använd en annan browser.
Vilken webbläsare ska jag använda?
Informationsvisaren är webbaserad och är validerad för Edge, Chrome och Internet Explorer. Inom kort kommer tjänsten även att valideras mot EdgeChromium. Stödet för Internet Explorer kommer på sikt att försvinna.
Vad är det som loggas när jag söker på patient?
Enligt Patientdatalagen, PDL, så ska användandet i Informationsvisaren loggas. Det som loggas är: inloggning, sökning på personnummer, när man expanderar sökscopet genom att klicka på "Visa dokument", "Jag har hämtat samtycke" eller "Nödöppna information".
Måste jag hämta Samtycke trots att det är min patient?
Ytterligare information om Samtycke:
Varför får jag varningen "Misslyckades att kommunicera med spärr och samtyckestjänsterna"?
Kan jag filtrera fram informationen?
Varje knapp kan representera ett skapat filter. Bredvid rutorna finns en liten svart nedåtpil.
1. Tryck på pilen och filterfunktionen öppnas.
2. Skapa önskat filter. OBS!!! Lila ram visas runt övre menyn när filtret är påslaget.
3. Rensa filtret genom att trycka på knapp "Alla".
Vad betyder flaggan?
2. Tryck på flaggan i Informationsvisarens övre menyrad --> Resterande information filtreras bort. OBS! I filterläge får övre menyraden en lila ram.
Kan jag skriva ut bilder/remisser? Och i så fall hur?
2. Välj "Exportera bild" > "Skriv ut bild"I rutan som kommer upp, klicka på "Skriv ut".
OBS! Du kan bara skriva ut en bild i taget.
För att skriva ut remisser/svar gör så här:
1. Högerklicka på "Reports"-raden för önskad remiss.
2. Klicka på "Skriv ut dokument"I rutan som kommer upp, klicka på "Skriv ut"
2. Klicka på datumet längst upp.
3. Högerklicka på den version av rapporten du vill skriva ut.
4. Klicka på "Skriv ut dokument".
5. Klicka på "Skriv ut" i dialogrutan som kommer upp.
Hur hittar jag "DICOM information" i video?
1. Pausa videon.
2. Högerklicka på bilden.
3. Gå in på DICOM information.
När finns bilder tillgängliga i BFR för visning i Informationsvisaren?
Vart hittar jag status på remisser?
För att hitta status på remisser:
1. Klicka på knappen för Händelsevyn högst upp till höger.
2. Håll muspekaren på de färgade symbolerna för att se tidpunkt för olika statusar.
Jag har upptäckt att det är fel metadata på bilderna jag öppnat, hur gör jag?
2. Beskriv felet i detalj. Syns den felaktiga informationen i Patientöversikten, Händelsevyn (Visa händelser) eller i CDA- eller DICOM-informationen, ect Vilken information är felaktig? Ta gärna screenshots och bifoga anmälan.
3. Förväntad information (vilken är den rätta informationen)?
4. Om avvikelse setts på ett specifikt undersökningsnummer ska undersökningsnumret bifogas. Den informationen finns i undersökningens CDA-dokument.
OBS! Kom ihåg att aldrig skicka med patientinformation, typ personnummer i felanmälan.
Vad ska jag tänka på när jag vill felanmäla en avvikelse i Informationsvisaren?
2. Beskriv felet i detalj. Syns den felaktiga informationen i Patientöversikten, Händelsevyn (Visa händelser) eller i CDA- eller DICOM-informationen, ect Vilken information är felaktig? Ta gärna screenshots och bifoga anmälan.
3. Förväntad information (vilken är den rätta informationen)?
4. Om avvikelse setts på ett specifikt undersökningsnummer ska undersökningsnumret bifogas. Den informationen finns i undersökningens CDA-dokument.
OBS! Kom ihåg att aldrig skicka med patientinformation, typ personnummer i felanmälan.
Varför ser jag inte några dokument/undersökningar alls när jag söker på patient?
För att öka omfång:
1. Klicka på knappen med den röda symbolen.
2. Välj om du vill se mer information om din vårdgivare eller alla vårdgivare.
3. Klicka på "Visa dokument" (aktivt val och logg)
4. Om du valt alla vårdgivare behöver du registrera Samtycke från patient.
Saknas information helt och hållet på sökt patient och du är säker på att patienten har tillgänglig radiologisk information gör en felanmälan till VGR IT via telefon eller service now, då är det troligen ett tekniskt fel.
Varför ser jag samma utlåtande i de olika vyerna?
Varför kan jag inte se patientens samlade information på en gång?
Vad är SR?
SR är förkortning för Structured Report. Det kan förekomma olika typer t.ex. Dose SR från modalitet och SR skapade av BFR som innehåller remiss-, undersöknings och utlåtandeinformation inklusive svarstext. Svaret måste vara definitivsignerat för att SR ska skapas.
Är det Informationsvisaren jag ser via uthoppet i Melior?
Om undersökningen är avslutad och lagrad i BFR och någon i det lokalt anslutna systemet ändrar t.ex. undersökningskod i efterhand. Kommer den uppdateringen att synliggöras i BFR?
Vad händer i Informationsvisaren när ett personnummer rättas i BFR-anslutet RIS?
Det beror lite på var i remiss och svarsflödet ett personnummer ändras.
Rättning av personnummer i BFR kräver att systemet har en HL7-anslutning mot BFR.
- En rättning av personnummer på en definitivsignerad undersökning ändrar DICOM-informationen i Informationsvisaren. Alla CDA-dokument ligger kvar på det gamla personnumret.
- För en rättning av personnummer i pågående flöde, där undersökningen inte nått status definitivsignerat, kommer nya CDA:er skapas med det rättade personnumret vid en ny statusuppdatering. De statusar som redan nått BFR med det gamla ID:et kommer inte ändras utan ligga kvar på det gamla ID:et.