Utveckla nytt program

Här finns information för er som är intresserade av att utveckla ett nytt program i Stöd och behandling.

Hur går det till?

  1. Stäm av med din kontaktperson för SoB
    Stäm av idén med din förvaltnings kontaktperson för Stöd och behandling. Kontaktpersonen gör en första bedömning om Stöd och behandling är rätt plattform för idén. Idén ska godkännas av enhets-/verksamhetschef. 
    När passar det med SoB?

  2. Fyll i nomineringsblankett
    Den "drivande personen" för projektet fyller i nomineringsblanketten och skickar till sob@vgregion.se.

  3. SoB-teamet samt samordningsråd granskar nomineringen
    Nomineringen bedöms av regionala SoB-teamet samt aktuellt samordningsråd. Vid eventuellt godkännande utses regional designer. 

  4. Utveckling
    Designer kontaktar er och bokar in ett uppstartsmöte. Därefter pågår utvecklingen vanligtvis i 3-12 månader. Ni behöver avsätta tid för utveckling av innehåll samt regelbundna arbetsmöten. Er arbetsgrupp bör bestå av 2-4 personer.  

Nomineringsblankett

Nomineringsblankett stödprogram

 

 


Från idé till färdigt program

När er nominering är godkänd är det dags att börja utveckla programmet! 

Uppstartsmöte 

Utsedd designer kontaktar er för uppstartsmöte. Det är bra om alla som tänkt ingå i arbetsgruppen (gärna 2-4 personer) deltar. 

Under mötet kommer vi gå igenom er nominering och ni får berätta mer om er idé. Vi går igenom Stöd och behandlings möjligheter och begränsningar kopplat till era önskemål samt gör en planering för programmets utveckling.   

Arbetsmöten

Under utvecklingsfasen brukar hela eller delar av arbetsgruppen samt designern ha ett antal arbetsmöten. Vanligtvis 1 timma varannan/var tredje vecka. Ofta arbetar ni med programmets innehåll mellan varje möte.

Under mötena går vi igenom innehållet och ni får se prototyper av programmet. Vid behov gör vi flödesschema för programmets användning, tittar på målgruppens behov etc.

Granskning och publicering

När programmet är klart ska det slutgranskas av arbetsgruppen, programmets utgivare samt regionala förvaltningen för SoB. Ibland behöver programmet genomgå ytterligare granskning innan publicering. 

Införande

Innan ni kan börja använda programmet krävs några förberedelser:

  • Rutin för programmets användning. 
  • Riskanalys ska genomföras.
  • Personal ska informeras och utbildas. 
  • Uppstart ska godkännas av verksamhetschef. 

Förvaltning

Räkna med att programmet behöver justeras/uppdateras med tiden. Koncernstab digitalisering kan hjälpa till med att granska och dela ut nya versioner en gång per år.