Uppstart stödprogram: För chefer och införandestöd

Här finns information om förberedelser och utbildning inför uppstart av ett program i Stöd och behandling.

Det är viktigt att du som chef går igenom de olika stegen nedan. Informationen är även lämplig för den som stöttar införandet på enheten som exempelvis en verksamhetsutvecklare eller sjuksköterska.

Hur börjar vi med SoB?

Steg 1: Stäm av med verksamhetschef. Utse medarbetare som stöttar införandet. 

Steg 2: Gå utbildning i Lärportalen. I första skedet enhetschef och införandestöd. 

Steg 3: Få information om programmet (ta del av presentationsmaterial etc.) 

Steg 4: Arbeta fram rutiner för hur programmet ska hanteras.

Steg 5: Gör riskanalys. 

Steg 6: Informera och utbilda personal (webbutbildning).

Steg 7: Enheten ansluts, program delas ut (regionala SoB-förvaltningen). 

Med andra ord - följ stegen nedan för att komma igång:

1. Börja här

  1. Stäm av med förvaltningens kontaktperson/regionala SoB-förvaltningen att önskat program är möjligt att använda i verksamheten. 
    Kontaktpersoner för SoB hittar du här
  2. Enhetschef utser 1-2 medarbetare som är införandestöd.
    Införandestödet leder införandet, tar fram rutiner, deltar i riskanalys och stöttar personalen. 
  3. Stäm av med verksamhetschef att programmet ska införas vid verksamheten. Verksamhetschefen ansvarar för att stödprogrammet är lämpligt att använda inom sin verksamhet.

2. Gå utbildning i Lärportalen (SoB)

Först behöver du kunskaper i hur tjänsten Stöd och behandling fungerar*. 

I Lärportalen finns en grundutbildning. Du som är chef eller arbetar som införandestöd behöver ta del av följande moduler: 

  • Modul 1: Om Stöd och behandling

  • Modul 2: Chef och ledningsstöd

  • Modul 7: Support

  • Modul 8: Avslutning

Gå till utbildningen

*Om du redan har kännedom om hur tjänsten Stöd och behandling fungerar kan du hoppa över detta steg.


3. Få information om programmet

När du har gått grundutbildningen om SoB i Lärportalen, behöver du få information om det program (moment) ni ska använda på enheten. 

Här nedan finns en lista på ett par program som används i VGR. Gå igenom informations-/presentationsmaterial för aktuellt program samt övrigt material som är relevant för dig som är enhetschef eller arbetar som införandestöd. 

Saknas programmet i listan ovan? Kontakta sob@vgregion.se för mer information.


4. Arbeta fram rutiner

När du har gått grundutbildningen i Lärportalen* och fått information om programmet ni ska använda, är det dags att arbeta fram rutiner.

Vem ska exempelvis starta upp patienten (tilldela programmet) och när? Vem avslutar och gallrar programmet? Om programmet har meddelandefunktion, olika formulär eller andra funktioner behövs även rutiner för vem som hanterar detta. Passa även på att besluta om vem som ska ha vilken roll i systemet.

Arbeta fram vårdprocess/rutin 

Arbeta fram en vårdprocess/rutin, se mall och exempel nedan (om det finns en mall för programmet ska ni utgå från denna och anpassa till den egna verksamheten):

Mall:
Mall vårdprocess stödprogram

Mall för specifikt program:

Min vårdplan cancer - mall vuxen + Stöddokument

Min vårdplan cancer - mall barn + Stöddokument

Hantera Tankar Känslor och Beteenden - mall

KomIgång online - exempel

Besluta om behörigheter/roller**

Chef beslutar vem som ska ha vilken roll i SoB (behörighetsadministratör, invånaradministratör, dataadministratör, behandlare). Varje roll ska delas ut till minst två personer. En person kan ha flera roller. Se lathund för mer information.
Lathund roller

Kom ihåg att ordna med medarbetaruppdrag (förutsättning för att få behörighet till SoB).
Lathund - beställa medarbetaruppdrag

* Om du har kunskap om SoB behöver inte grundutbildningen genomföras. 

**Om ni redan använder SoB behöver ni inte utse behörighetsadministratör.


5. Gör riskanalys

Inera har som krav att enheter som ska använda SoB gör riskanalys innan uppstart. Observera att det krävs en ny riskanalys för varje program. Riskanalysen ska bevaras enligt verksamhetens rutiner.

Mall:
Mall riskanalys 
Den regionala SoB-förvaltningen har tagit fram en mall med vanliga risker. Det kan underlätta om enheter får stöd av någon i den egna organisationen (t.ex. förvaltningens kontaktperson för SoB).

Om programmet har en färdig mall ska ni utgå från den.

Exempel/mall riskanalys för specifikt program: 
Min vårdplan cancer (alla diagnoser) - mall
Hantera tankar, känslor och beteende - exempel
KomIgång online (Närhälsan) - exempel


6. Informera och utbilda

Nu börjar förberedelserna bli klara!

Boka vid behov in en avstämning med förvaltningens kontaktperson*. Om allt ser bra ut inför uppstart är det därefter dags att informera enheten och utbilda personal. Kontrollera gärna checklistan (gäller nya enheter) Kontrollera Checklista 

Informera personal

Informera gärna på APT eller liknande att enheten ska starta upp med SoB och vilket program. 

Utbilda personal

Hänvisa personal (de som ska få en roll tilldelad) till: Uppstart SoB - personal
Gå även igenom vårdprocessen.

 

*Kontakta sob@vgregion.se om förvaltningen saknar kontaktperson för SoB.
Kontaktpersoner för SoB hittar du här


7. Beställning av program

När riskanalys är genomförd, rutiner finns framtagna och personal har gått utbildning i Lärportalen samt fått information om programmet/rutiner är det dags att starta upp!

Gör beställning av anslutning/utdelning av program:
Beställning utdelning av program

*Kontakta sob@vgregion.se om förvaltningen saknar kontaktperson för SoB.
Kontaktpersoner för SoB hittar du här