Uppstart KBT på nätet: För chefer, införandestöd och behandlare

Här finns information om förberedelser och utbildning inför uppstart av ett behandlingsprogram (KBT på nätet) i Stöd och behandling.

Det är viktigt att du som chef går igenom de olika stegen nedan. Informationen är även lämplig för den som stöttar införandet på enheten och för de som ska arbeta med program i Stöd och behandling.

Hur börjar vi med KBT på nätet?

Steg 1: Stäm av med verksamhetschef. Utse medarbetare som stöttar införandet. 

Steg 2: Ta del av information om KBT på nätet.

Steg 3: Gå utbildning i Lärportalen. I första skedet enhetschef och införandestöd. 

Steg 4: Fördela roller och utbilda personal (webbutbildning).

Steg 5: Arbeta fram rutiner och informera.

Steg 6: Enheten ansluts, program delas ut (regionala SoB-förvaltningen). 

Med andra ord - följ stegen nedan för att komma igång:

 

1. Börja här

  1. Stäm av med förvaltningens kontaktperson/regionala SoB-förvaltningen att önskat program är möjligt att använda i verksamheten. 
    Kontaktpersoner för SoB hittar du här

  2. Stäm av med verksamhetschef att det finns förutsättningar för KBT på nätet på enheten: 
    Förutsättningar KBT på nätet
    Regional riktlinje internetförmedlad psykologisk behandling 
    Verksamhetschefen ansvarar för att programmet är lämpligt att använda inom verksamheten. 

  3. Enhetschef utser 1-2 medarbetare som är införandestöd. Införandestödet leder införandet, tar fram rutiner och stöttar personalen. Införandestödet har även dialog med förvaltningens kontaktperson för SoB/regionala SoB-förvaltningen. 

2. Ta del av information om KBT på nätet

Innan du påbörjar införandet behöver du ta del av information om KBT på nätet samt de program (moment) ni ska använda på enheten. 

Presentation - Introduktion till KBT på nätet


Du kan läsa mer om KBT på nätet här:
Om KBT på nätet (samt programinformation)


3. Gå utbildning i Lärportalen (SoB)

Du behöver även kunskaper i hur tjänsten Stöd och behandling fungerar*. 

I Lärportalen finns en grundutbildning. Du som är chef eller arbetar som införandestöd behöver ta del av följande moduler: 

  • Modul 1: Om Stöd och behandling

  • Modul 2: Chef och ledningsstöd

  • Modul 7: Support

  • Modul 8: Avslutning

Gå till utbildningen

*Om du redan har kännedom om hur tjänsten Stöd och behandling fungerar kan du hoppa över detta steg.


4. Fördela roller och utbilda personal

Fördela roller

Vem/vilka ska vara behandlare, invånaradministratör, dataadministratör och behörighetsadministratör? Nu är det dags att fördela roller i Stöd och behandling.

  1. Chef fördelar roller i SoB (behörighetsadministratör, invånaradministratör, dataadministratör, behandlare). Varje roll ska delas ut till minst två personer. En person kan ha flera roller. Se lathund för mer information
  2. Kom ihåg att ordna med medarbetaruppdrag (förutsättning för behörighet till SoB).

Utbildning för personal

När ni har beslutat vem som ska ha vilken/vilka roller är det dags att låta personal gå utbildning. Hänvisa administratörer och behandlare till utbildningssidan för personal:

  1. Utbildningssida för personal 
    Här finns webbutbildning för behandlare och administratörer. Behandlare som ska arbeta med program från Psykologpartners kan även anmäla sig till utbildning här. 


5. Arbeta fram rutiner och informera

Innan ni börjar arbeta med KBT på nätet behöver ni ta fram en vårdprocess och avvikelsehantering.

Arbeta fram vårdprocess (rutin och avvikelsehantering)

Se underlag nedan för mer information:

Ta även fram en rutin för att uppdatera roller och funktioner vid personalförändringar avseende både SoB samt SibeR.

Anslut till SibeR

När vårdprocessen är klar är det dags att ansluta till det nationella kvalitetsregistret SibeR för att kunna följa vårdprocesser och behandlingar för de egna patienterna på enheten. SibeR är ett redskap för systematisk uppföljning och fortlöpande utveckling av internetbehandling, så att den bedrivs under säkra former och med hög kvalitet. SibeRs kvalitetsmått gäller diagnostisk bedömning, tillgänglighet, fullföljandegrad och behandlingseffekt. 

 

Informera personal 

För ett framgångsrikt införande är det viktigt att alla som arbetar på mottagningen får information om:

  • 1177 Stöd och behandling samt vilka behandlingsprogram som enheten kommer att arbeta med.
  • Att enheten ansluter till svenska internetbehandlingsregistret (SibeR).
  • Vilka som ska arbeta med Stöd och behandling (KBT på nätet) samt vilka patienter som kan vara lämpliga.
  • Hur patienten kommer till behandling och vem som kan ”remittera” till bedömningssamtal. Följande dokument kan vara till hjälp för övrig personal:Frågeunderlag för hänvisning KBT på nätet
  • Patientens och mottagningens vårdprocess (rutin) för behandling via Stöd och behandling.

6. Redo för uppstart?

Steg 1. Kontrollera att allt är förberett och klart:

  • Enhetschef och införandestöd har läst om KBT på nätet samt gått grundutbildning i Lärportalen.
  • Vårdprocess (rutiner och avvikelsehantering) är klar.
  • Administratörer har gått utbildning i Lärportalen (aktuell modul för resp. roll).
  • Behandlare har gått utbildning i Lärportalen samt i aktuellt program. 
  • Behandlare har fått information om vårdprocess och övriga rutiner gällande KBT på nätet. 
  • Övrig personal på enheten har fått information om att KBT på nätet kommer startas upp.

Gå gärna igenom checklista inför uppstart:
Uppstart av SoB teknisk och administrativ checklista


Steg 2. Chefen meddelar förvaltningens kontaktperson* följande: 

  1. Enhetens namn och HSA-ID.
  2. Vilket/vilka program ni ska börja med.
  3. Att vårdprocess, utbildning är klar. 
  4. Om enheten inte är ansluten till SoB sedan tidigare behöver ni även meddela vilka två som ska vara behörighetsadministratörer (namn och HSA-ID). 

Kontaktpersonen kontrollerar att förberedelserna är klara och meddelar regional förvaltning ovanstående uppgifter (1-3). Regional förvaltning ordnar med anslutning och utdelning av program. Därefter kan utsedd behörighetsadministratör börja dela ut behörigheter i systemet. 

Lycka till!

 

*Kontakta sob@vgregion.se om förvaltningen saknar kontaktperson för SoB.