Vanliga frågor och svar

Här hittar du vanliga frågor och svar om Stöd och behandling.

Behörighet och roller

Hur får jag behörighet?

Behörigheter hanteras lokalt på enheten.

I samband med att enheten ansluts till Stöd och behandling delas rollen behörighetsadministratör ut till två personer på enheten. Det är därefter behörighetsadministratörerna på enheten som delar ut behörighet och roller till övrig personal.  

Behörighet och roller ska alltid beslutas av chef. 

 


Vilken behörighet/roll ska jag ha?

Din chef beslutar vilken/vilka roller du ska ha.  

Här finns en lathund över vilken roll som krävs för respektive aktivitet i SoB: 

Lathund roller

 


Jag har behörighet men kan ändå inte logga in

Om du har behörighet men inte kan logga in, testa följande: 

  • Kontrollera att det inte skett några förändringar i medarbetaruppdrag. 
  • Kontrollera om SITHS-kortet fungerar (testa att logga in i ett annat system).  
  • Prova annan webbläsare och dator.  

Om du fortfarande inte kan logga in, läs mer på vår supportsida: 

Support Stöd och behandling
(högst upp på sidan)


Jag är behörighetsadministratör - hur gör jag?

Om du är enhetens behörighetsadministratör kan du dela ut behörigheter/roller till övrig personal. I vår utbildning i Lärportalen finns det beskrivet hur du gör (se modul 5): 
 
Lärportalen SoB 


Riskanalys och vårdprocess

Behöver vi göra en ny riskanalys för varje program?

Ja, Inera har som krav att enheter som ska använda SoB gör en riskanalys innan uppstart för respektive program då innehållet samt riskerna kan skilja sig åt. Kravet baseras på Socialstyrelsens föreskrift HSLF-FS 2017:40.


Finns det någon mall för riskanalys?

Ja, ni hittar den här.  


Finns det något exempel på vårdprocess?

Ja, ni hittar den här.

Se gärna även vår hemsida för mer information om vilka steg som ska vara klara innan uppstart.


Utbildning

Vilken utbildning behövs (stödprogram)?

  • Du behöver grundutbildning i stöd och behandlingsplattformen, den finns i  Lärportalen. 
  • Du behöver också information om programmet och din verksamhets rutiner för hantering av programmet/vårdprocess. 
  • För vissa program behövs även utbildning i metodiken.  

Här finns detaljerad information och länkar till utbildningen. 


Vilken utbildning behövs (behandlingsprogram)?

  • Du behöver grundutbildning i stöd och behandlingsplattformen, den finns i  Lärportalen. 
  • Du behöver också information om programmet och din verksamhets rutiner för hantering av programmet/vårdprocess. 
  • För vissa program behövs även utbildning i metodiken.  

Här finns detaljerad information och länkar till utbildningen (se steg 3). 


Hur testar jag program i utbildningsmiljön?

Din kontaktperson i verksamheten ger dig behörighet till utbildningsmiljön. Privata vårdgivare kontaktar regionala förvaltningens funktionsbrevlåda. 

Lathund för att logga in och testa i utbildningsmiljön 

Första gången du loggar in så kommer du till en tom startsida. Du måste själv starta ett nytt moment för att kunna gå in som testinvånare och se programmet, se lathunden. 


Var hittar jag information om programmen?

Vissa program har en egen webbsida med information om innehåll, användarstöd med mera.  

Lista med stödprogram 

Om programmet inte har en webbsida kontakta din kontaktperson för mer information. 


Registrering och journalföring

Hur ska det registreras?

I vissa fall ska arbetet som rör stöd- eller behandlingsprogrammet registreras. 


Behöver jag journalföra?

Allt som har betydelse för vården ska journalföras. Stöd- och behandlingsplattformen ska inte användas för permanent lagring av information. Alla program ska avslutas och gallras efter högst två år.