Visa vårdenhet på 1177.se
Saknas er vårdenhet i Hitta vård? Här är attributen som måste vara ifyllda i KiV för att den ska visas.
Hitta vård är den del av 1177.se som presenterar er vårdenhet för våra invånare. Alla vårdenheter som har patientkontakt ska ha sin egen sida i Hitta vård.
När du vill hänvisa invånare/patienter till 1177 behöver du tänka på vilken del av 1177 du vill att patienten ska använda. Om du bara skriver 1177 är det troligt att patienten ringer 1177 istället för att logga in.
Skriv istället så här:
På 1177.se hittar du fler bra sätt att berätta för invånaren vilken del av 1177 du hänvisar till - Budskapsplattform 1177
Hur ser er vårdenhets kontaktkort ut? Gå in via länkarna nedan och sök fram den. Kontrollera att uppgifterna stämmer och att ni har information som gör att invånare och patienter kan hitta rätt vårdenhet, hitta kontaktuppgifter och e-tjänster, och kan hitta dit.
I Hitta vård visas två kvalitetsindikatorer under rubriken Vårt kvalitetsarbete.
Informationen hämtas från SKR, Sveriges kommuner och regioner, dels från Väntetider i vården, dels från den nationella patientenkäten.
På kontaktkorten finns nu för alla vårdcentraler inom vårdval en länk till listning för er vårdcentral.
Till skillnad från den länk vi nu har under e-tjänsteblocket kommer den nya länken att gå direkt till er vårdcentrals sida i e-tjänsterna efter inloggning.
E-tjänsten Välj vårdcentral är därför borttagen från från e-tjänsteblocket.
Hitta vård är en del av 1177.se. Där har varje enskild vårdenhet en egen informationssida, som vi kallar kontaktkort. På kontaktkortet finns kontaktuppgifter, e-tjänster och övrigt utbud presenterat. Alla vårdenheter som har patientkontakt ska vara synliga i Hitta vård.
Kontaktkortet ska visa det utbud av hälso- och sjukvård som mottagningen erbjuder invånarna, det gäller både privata aktörer med avtal och regionens egna vårdenheter. Förutsättningen är att det finns avtal med regionen om utbudet. Det gäller både mottagningens eget utbud, tilläggsuppdrag och det som eventuellt är upphandlat.
Innehållet på kontaktkortet ska bestå av kvalitetssäkrad information, det vill säga att den som är ansvarig för informationen på sin vårdenhet ska identifiera och agera om innehållet inte längre är korrekt. Det ska inte heller finnas aktörer som syns på felaktiga grunder eller på ett felaktigt sätt.
Innehållet på kontaktkorten hämtas framför allt från Katalogtjänst HSA. I regionen använder vi KiV, Katalog i Väst, för att lägga in informationen och den förs sedan över till HSA och visas därefter i Hitta vård. E-tjänster från 1177 hämtas automatiskt.
Er egen webbplats på vgregion.se hämtar också information från KiV, men inte i samma omfattning som Hitta vård. Titta därför gärna i lathunden för att se vilka attribut ni behöver använda i KiV.
De mottagningar som inte har egna webbsidor på vgregion.se kan via Hitta vård presentera sitt vårdutbud och information via KKA, Kontaktkortsadmin, för den information som inte kan läggas in i KiV.