Formulär i våra e-tjänster
Formulär finns i flera av våra e-tjänster. Vilken tjänst som är lämplig beror bland annat på vilka funktioner som stöds i respektive tjänst samt på hur man vill arbeta med formulären. Här beskriver vi typfall som indikerar när en viss tjänst kan vara lämplig.
1177 e-tjänster (inloggningsportal)
1177 formulärhantering
1177 stöd och behandling
Vård och hälsa: Digitala vårdmöten
Vård och hälsa: Egenmonitorering
1177 e-tjänster (inloggningsportal)
Använd om du vill
- Göra utskick till många mottagare samtidigt (upp till 250).
- Se även 1177 formulärhantering
- Skapa ett skräddarsytt formulär för en viss mottagnings behov.
- Se även 1177 formulärhantering
- Skapa standardsvar till varje formulär som kan användas vid dialog.
- Skapa centralt styrda formulär och dela ut till mottagningar – både vård- samt invånarinitierade (unikt: möjlighet att ge förvaltningar att göra lokala tillägg i svarsalternativ).
- Se även 1177 formulärhantering.
- Skapa regionala mallar som mottagningar kan ladda ner som kopia (unikt: förvaltningar kan göra lokala anpassningar).
- Dela en länk till formuläret så att invånare kan starta det själv (länken kan skickas som ett sms via e-post, läggas på en webbsida, delas via en QR-kod eller på andra sätt) .
- Se även 1177 formulärhantering.
- Skicka och ta emot bilagor.
- Se även Digitala vårdmöten och Egenmonitorering.
- Asynkron chatt/meddelanden, med färdiga standardsvar.
- Se även Digitala vårdmöten och Egenmonitorering.
- Invånaren får avisering vid inkorgsmeddelande (inställning som invånaren gör i 1177).
- Se även 1177 formulärhantering och 1177 stöd och behandling.
- Vården får avisering vid nytt svar eller nytt meddelande in till mottagningen.
- Se även 1177 formulärhantering och 1177 stöd och behandling.
Använd inte om du
- Behöver se resultat visualiserade i grafer.
- Behöver exportera data.
1177 formulärhantering
Använd om du vill
- Skicka formulär som del i ett flöde med andra tjänster, till exempel som ett led i en digital kallelse, eller guidning till tidbokning till exempel (unikt).
- Göra utskick till många mottagare samtidigt
- Se även 1177 e-tjänster (inloggningsportal).
- Skicka flera formulär samtidigt (skräddarsydda paketutskick/mätbatterier för enskilda mottagningar).
- Se Egenmonitorering.
- Kunna skicka schemalagda formulär: ett visst antal utskick med ett bestämt intervall (även ett enda utskick på ett datum i framtiden).
- Se Egenmonitorering (intervall går, men inte att skicka på specifikt datum).
- Skapa ett skräddarsytt formulär för en viss mottagnings behov.
- Se även 1177 e-tjänster (inloggningsportal).
- Dela en länk till formuläret så att invånare kan starta det själv (länken kan skickas som ett sms via e-post, läggas på en webbsida, delas via en QR-kod eller på andra sätt).
- Se även 1177 e-tjänster (inloggningsportal).
- Skapa resultat, till exempel summor eller medelvärden.
- Se även Digitala vårdmöten och Egenmonitorering.
- Forskningsprojekt med “megaformulär” för olika mättillfällen (förmätning, eftermätning, uppföljningsmätningar.
- Exportera formulärsvar och resultat för vidare bearbetning i andra system.
Använd inte om du
- Behöver se resultat visualiserade i grafer.
- Behöver ha asynkron chatt/meddelanden i samma tjänst.
1177 stöd och behandling
Använd om du vill
- Skicka formulär som ingår i ett stöd- eller behandlingsprogram.
- Kunna se grafer/trender över tid.
- Se även Digitala vårdmöten och Egenmonitorering
- Skicka flera formulär samtidigt (skräddarsydda paketutskick/mätbatterier för enskilda mottagningar).
- Se även 1177 formulärhantering och Egenmonitorering.
- Kunna skicka skickalagda formulär: skicka formulär med ett bestämt intervall (mindre flexibelt än 1177 formulärhantering.
- Se även 1177 formulärhantering och Egenmonitorering.
- Skapa ett skräddarsytt formulär för en viss mottagnings behov
- Se även 1177 inloggningsportal (ärendehantering) och 1177 formulärhantering.
- Exportera formulärsvar och resultat för vidare bearbetning i andra system (mer svårhanterbara datafiler än 1177 formulärhantering).
- Se även 1177 formulärhantering.
Använd inte om du
- Vill skicka fristående formulär utan att starta stöd- eller behandlingsprogram.
Vård och Hälsa: Digitala vårdmöten
Använd om du vill
- Koppla formulär till en mötesinbjudan. Att fylla i formuläret blir då obligatoriskt och mötet kan inte starta förrän formuläret besvarats. Patienter får inte en notis av systemet om att detta behöver fyllas i innan vilket kan orsaka att möten kommer igång lite sent när detta inte gjorts i god tid.
- Se även 1177 formulärhantering (formulär i kallelse).
- Det finns möjlighet att skicka asynkrona meddelanden/chatt både utanför och under pågående möten. I dessa kan du även skicka formulär eller bilagor.
- Möjlighet att vid patientinitierade bokningar ha formulär kopplat till flödet. Dock kräver detta en mer omfattande process och en eventuell kostnad.
Använd inte om du
- Vill skapa ett skräddarsytt formulär för en viss enhet.
- Skicka formulär i massutskick.
- Vill att patienten ska kunna se sina svar i efterhand.
- Behöver ta ut pdf:er över inrapporterade svar.
Vård och Hälsa: Egenmonitorering
Använd om du vill
- Följa upp patienten på fysiologiska parametrar kopplade till samma tillstånd. Om man till exempel följer upp blodtryck så kan det underlätta om man kan fylla i formulär i samma system.
- Det är önskvärt med regelbunden inrapportering av värden. Patienten får ett sms som påminnelse (automatiska utskick).
- Se även 1177 formulärhantering och 1177 stöd och behandling.
- Det är önskvärt att kunna se en resultat visualiserade i grafer (trend över tid till exempel).
- Se även 1177 stöd och behandling.
- Du vill interagera med patienten i form av en chatt, ofta kopplat till orsaken för egenmonitorering. Chatten kan användas för att förmedla information, bilagor eller länkar till material.
- Se även 1177 e-tjänster (inloggningsportal) och 1177 stöd och behandling.
Använd inte om du
- Vill skapa ett skräddarsytt formulär för en viss enhet.
- Skicka formulär i massutskick.
- Vill att patienten ska kunna se sina svar i efterhand.
- Behöver ta ut pdf:er över inrapporterade svar.
Funktionsbrevlåda
Koncernstab digitalisering formulärgrupp