Vissa förbättringar av driftstörningar i Digitala vårdmöten

Uppdaterad:
Publicerad:

Det är fortfarande problem med ljud och bild i vissa digitala vårdmöten i Vård och hälsa, men flera verksamheter där åtgärder införts ser tecken på förbättringar, åtgärderna införs nu brett och fler är på gång.

I en nyhet publicerad den 27 oktober beskrevs flera kommande åtgärder för att minska driftstörningarna. Här är en uppföljning av hur det har gått och en beskrivning av kommande arbete. 

– Störningarna bottnar i en rad olika problem som kräver olika åtgärder.  Vi har hittat lösningar på flera av dem medan andra återstår att lösa. I takt med att vi får alltmer data och feedback efter genomförda videomöten blir det enklare att identifiera och åtgärda problemen bit för bit, säger Malin Månesjö, projektledare för Digitala vårdmöten i Vård och hälsa. 
 
Det är fortfarande tydligt att det skiljer sig markant mellan olika enheter hur videomöten fungerar, men det kan även skilja mellan olika medarbetare inom samma enhet.  

Positiva tendenser efter borttaget mellansteg i videotrafiken  


Sedan slutet av oktober har VGR tillsammans med leverantören testat att ta bort ett mellansteg i videotrafiken genom en form av videokommunikation direkt mellan två parter istället för att ansluta via molnlagringstjänster eller externa servrar. (En så kallad peer-to-peer-videolösning.)  

– Nu har vi testat peer to peer i en handfull verksamheter och vi är försiktigt positiva. Videokvaliteten blir bättre, vi ser färre kraschande möten, snabbare uppkoppling och minde lagg. Nu inför vi det i fler verksamheter med ambitionen att alla verksamheter som arbetar med Digitala vårdmöten ska ha lösningen på plats senast i slutet av vecka 47, säger Malin Månesjö.  

Förhoppningen är att lösningen ska leda till färre driftstörningar och bättre kvalitet på ljud och bild i de allra flesta videomötena. Lösningen kan dock bara användas i möten mellan två uppkopplade enheter. För möten med fler deltagare behövs andra åtgärder.  

God effekt när patienter får hjälp att göra rätt inställningar  


En hel del av problemen med ljud och bild i videomöten har visat sig bero på att patienter inte godkänt att Vård och hälsa får använda mobiltelefonens eller datorns kamera och mikrofon. Två åtgärder har genomförts för att det ska bli lättare att göra rätt.  

Den ena är ett obligatoriskt teststeg inför varje videomöte. Det innebär att patienter som inte har rätt inställningar får instruktioner om hur de ska göra innan de kan komma vidare till videomötet. I de verksamheter där testet infördes först har problemen till följd av felaktiga inställningar hos patienten i det närmaste upphört. 
 
Den andra åtgärden som införts är en ny autofras som medarbetare i vanliga schemalagda digitala vårdmöten med chatt kan skicka till patienter för att hjälpa dem vid problem med ljud och bild.  
 
Läs separat nyhet om åtgärder för att hjälpa patienten med ljud och bild - Vårdgivarwebben Västra Götalandsregionen (vgregion.se) 

Bugg bakom omstarter identifierad 


En bugg har identifierats som ligger bakom att det under pågående videomöten ibland sker en omstart som gör att mötet tillfälligt bryts. Enligt preliminära bedömningar kan buggen ligga bakom en stor andel av driftstörningarna, men det behövs ytterligare analys för att säkerställa omfattningen. Leverantören och VGR arbetar tillsammans intensivt för att lösa problemet med buggen och förhoppningen är att därmed få bukt med en betydande del av driftstörningarna.    

Förhoppning om en stabil lösning på lite sikt

Erica Sandberg, t.f. utvecklingschef inom Koncernstab digitalisering på Koncernkontoret, menar att det fortfarande återstår en hel del arbete innan alla videomötena kan genomföras med en acceptabel, stabil och driftsäker nivå.  

–Sammantaget ser vi flera positiva resultat av de åtgärder vi nu har infört. Vi förflyttar oss en bit i taget och min förhoppning är att vi snart ska se tydliga förbättringar så att vi på lite sikt ska kunna erbjuda patienter och invånare en lösning som är så stabil och driftsäker som vi önskar, säger Erica Sandberg.