Nya åtgärder för att hjälpa patienten med ljud och bild – kräver aktivitet på enhetsnivå – Uppdaterad 10 november

Uppdaterad:
Publicerad:

En del problem med ljud och bild i videomöten beror på att patienter inte godkänt att appen Vård och hälsa får använda mobiltelefonens kamera och mikrofon. Två åtgärder genomförs nu för att underlätta för patienterna att göra rätt, varav en kräver aktivitet från varje enhet.

Test för att tillåta kamera och mikrofon

Ett obligatoriskt teststeg för patienter har införts inför varje videomöte. Funktionen kontrollerar om patienter har gett appen tillstånd att använda mobiltelefonens mikrofon och kamera. Om patienter inte redan gjort rätt inställningar ges instruktioner om hur de ska göra innan de kan komma vidare till videomöte.

Varje enhet behöver lägga upp en ny autofras för att hjälpa patienter


En ny autofras om problem med ljud och bild införs i Vård och hälsa. Den ska underlätta för vårdpersonal att kunna hjälpa patienter som har problem med inställningar för ljud och bild i videomöten.

Varje enhet behöver lägga upp och koppla frasen till relevant fraskategori.
Det görs i administratörsgränssnittet (Manage) i Vård och hälsa. Momentet beskrivs i lathunden för att lägga till frasen Guide för hantering av saknat ljud eller video

När patienter har problem med ljud och bild kan vårdpersonal söka upp den nya frasen Guide för hantering av saknat ljud eller video från frasbiblioteket och skicka den via chatten. Frasen innehåller information om hur patienterna kan kontrollerar att de gjort de rätta inställningarna.

Uppdatering 2023-11-10: Autofrasen kan användas i de ungefär 80 procent av digitala vårdmöten där mötestypen schemalagt digitalt vårdmöte används och chatt ingår. I de resterande omkring 20 procenten av digitala vårdmöten där mötestypen videomöte används saknas chatt och autofraser kan inte skickas till patienten.