Gemensamma frågor och svar

Här hittar du information om vanliga frågor och svar som är gemensamma för flera av e-tjänsterna i Vård och hälsa. Sidan uppdateras löpande.

Klicka på någon av länkarna nedan för att komma direkt till frågor och svar för ett specifikt område.  

Funktioner/systemet Vård och hälsa 

Gemensamma processer och nya arbetssätt

Information/kommunikation

Införande 

IT/teknik

Support 

Utbildning

Övrigt

Funktioner/systemet Vård och hälsa 

 

När kommer förvaltningarna att få tillgång till vidimeringar i produktionsmiljön? 

Det finns olika behov inom verksamheterna för användning av funktionaliteten ”vidimeringar”.  I dagsläget är det den plats där medicinska värden som avviker från angivna gränser samlas och där egenmonitorering jobbar med att ”bevaka” sina patienter.

Det finns också en standardfunktionalitet av Vidimeringar där man kan sätta upp andra typer av bevakningar för att förmedla information vårdutförare emellan samt för att samla information om avbokningar.

För en enhet som inte bedriver egenmonitorering finns minimala risker med att slå på och använda vidimeringslistan för mer administrativa funktioner. I den stund som egenmonitorering startas upp kommer samma vidimeringslista innehålla medicinsk information uppblandat med administrativ information vilket gör att ändamålet med listan blir tudelad och det medför risker som måste hanteras. 

Eftersom det finns en del utestående frågetecken kring vilka rutiner och policys VGR ska ha kring vidimeringslistan kommer programmet för Vård och hälsa att fortsätta arbeta med att fånga in och kommunicera behov till leverantören. Innan programmet har säkrat upp hur regionen kan särskilja de olika delarna kommer VGR inte att slå på funktionen för flera verksamheter om inga särskilda akuta behov uppstår.  

 

Vilka meddelanden får patienten inför ett digitalt vårdmöte?

Inför digitala vårdmöten som bokas via vårdpersonal får patienten ett SMS vid bokningstillfället med datum och tid för besöket. Klockan 07.00 på besöksdagen och 10 minuter innan det bokade besöket får patienten en påminnelse via SMS. Slutligen får patienten ett SMS i samband med att besöket startar.

Hur ska verksamheterna dokumentera i Vård och hälsa?

Medarbetare ska inte dokumentera någon information i Vård och hälsa. Dokumentation ska göras enligt ordinarie rutiner i journalen. Rutiner för journalföring påverkas inte av bytet från dagens system till Vård och hälsa.

Kan vårdpersonal ändra patientuppgifter om de är felaktiga?

Ja, vårdpersonal kan justera telefonnummer, men inte patientens namn. Det hämtas från befolkningsregistret.

 

Hur fungerar testprocessen för Vård och hälsa? 

Nya funktioner i Vård och hälsa tas fram tillsammans med grupper av användare som har kunskap och erfarenhet av de specifika funktionen. All ny funktionalitet testas och godkänns innan den sätts i drift. 

 

Testfallen skrivs av leverantören och granskas av Västra Götalandsregionen. Testfallen läggs in i ReQtest som är Västra Götalandsregionens verktyg för krav och test (samma verktyg som används för Millennium). Testerna sker i Västra Götalandsregionens testmiljö för Vård och hälsa och rapporteras i ReQtest. De felaktigheter och buggar som upptäcks rättas till och om de är allvarliga sker det nya tester. Innan driftsättning ska testresultaten godkännas av projektledare i samråd med andra som har kunskap om den specifika funktionen. 

 

Under testerna identifieras även förslag till förbättringar, som hanteras i en separat process. Verksamhetsrepresentanter bereder och prioriterar förbättringsförslagen och därefter går VGR:s produktägare igenom dem tillsammans med leverantören. Leverantören väger därefter samman förbättringsförslagen från VGR med andra kunders förslag och återkopplar vilka förbättringar som ligger i den kortsiktiga utvecklingsplanen samt vad som kan förbättras på längre sikt. 

Hur mycket information sparas i Vård och hälsa och hur länge sparas den?

Genomförda videosamtal sparas inte, men all text, bifogade bilder och filer sparas i Vård och hälsa och är tillgängliga för både patienter och medarbetare i efterhand. Enligt nuvarande rutiner sparas informationen i tio år men det är i nuläget inte klart hur länge information kommer att sparas efter att Vård och hälsa kopplas ihop med Millennium.

Hur legitimerar sig invånare vid inloggning i Vård och hälsa?

För både vuxna och för ungdomar fungerar det på samma sätt som med inloggning till 1177.se. I dagsläget fungerar följande e-legitimationer: BankID, Freja eID Plus och Telia e-legitimation.

Det är i dagsläget inte möjligt att använda e-tjänsterna utan e-legitimation och det är inte möjligt att vara anonym.

Gemensamma processer och nya arbetssätt

När ska patienter skicka meddelanden till hälso- och sjukvården i Vård och hälsa respektive 1177.se?

Om patienten vill komma i kontakt med sin mottagning ska meddelandefunktionen i 1177 e-tjänster användas, det är en del av basutbudet och ska vara tillgängligt för alla mottagningar. Patienter kan bara skicka meddelande till hälso- och sjukvården via Vård och hälsa om det finns ett pågående asynkront ärende där. Det utgår från att patienten har en relation med vårdenheten, vilken har öppnat möjligheten för patienten att kommunicera via meddelanden till vårdenheten.

Information/kommunikation 

Finns det regiongemensamt informationsmaterial riktat till patienter om Vård och hälsa eller behöver varje förvaltning ta fram eget material?

Inför det breddade införandet av de olika e-tjänsterna ska det finnas regiongemensamt informationsmaterial att förse patienter med. Implementeringsprojekten får information från programmet om hur information publiceras och distribueras. Ambitionen är att VGR så långt det är möjligt ska kunna använda samma patientinformation oavsett verksamhet, även om lokala anpassningar ibland kan behövas. En arbetsgrupp med representanter från flera förvaltningar utarbetar informationen tillsammans.

Införande 

Hur kan man få fram statistik om användningen av Vård och hälsa?

Under 2023: VGR har via leverantören tillgång till statistikverktyget Metabase. Beställning av behörighet synkas inom egen förvaltning och sker förslagsvis av projektledare implementering Vård och hälsa. Beställningen sker via supportformuläret.
På lite längre sikt: Ett arbete pågår med att integrera statistik från Vård och hälsa med VGR:s Power BI Portal server.

IT/teknik

I vilka webbläsare kan en invånare använda vardochhalsa.vgregion.se? 

vardochhalsa.vgregion.se fungerar i samtliga på marknaden vanligen förekommande webbläsare.

Vilken utrustning krävs för att en patient/invånare ska kunna delta i ett digitalt vårdmöte?

För patienter/invånare behövs en dator eller smartphone med mikrofon och kamera samt säker digital inloggning, via till exempel bank-id. Appen behövs eller en webbläsare, de flesta på marknaden förekommande webbläsare fungerar.

Vilka webbläsare kan medarbetare i vården använda för att boka och genomföra ett digitalt besök?

Medarbetare ska använda någon av webbläsarna Edge eller Chrome för att arbeta i Vård och hälsa, för de som har Firefox så fungerar den också.

Vilken utrustning krävs för att en medarbetare i vården ska kunna delta i ett digitalt vårdmöte?

För vårdpersonal behövs en dator, mikrofon, kamera och säker inloggning, som sker via SITHS-kort. Tänk på att även miljön ska vara anpassad för genomförande av digitala vårdmöten. Följ de tips som finns för ett lyckat vårdmöte, beakta sekretess och följ förvaltningens riktlinjer rörande kläder och namnbricka.

Om inloggning med SITHS-kort tillfälligt inte fungerar, ska medarbetare då rekommenderas att logga in med privat e-legitimation?

Medarbetare kan inte logga in med privat BankID. Vid problem med SITHS-kort hämtar medarbetare ut reservkort enligt ordinarie rutin.

Fungerar reservkort (SITSH) i Vård och hälsa?

Ja reservkort fungerar både i produktions- och utbildningsmiljön.

Systemet hakar sig/systemet ser annorlunda ut/jag tillåts inte trycka på knappar som jag brukar osv. 

Börja med att uppdatera sidan genom att trycka ctrl+r. Kvarstår problem, testa att logga ut från systemet. Dra ur ditt SITHS-kort och stäng webbläsaren. Logga därefter in i systemet igen.  

Jag försöker logga in i systemet men får hela tiden ett felmeddelande.  

Stäng webbläsaren. Ta ut ditt SITHS-kort och rengör chipet. Sätt i SITHS-kortet igen. Öppna webbläsaren på nytt. Prova att logga in igen. 

Är e-tjänsterna i Vård och hälsa inom VGR sammankopplade med Elvis och AsynjaVisph?

Denna koppling finns inte nuläget, men utveckling pågår för att lösa det. Fram till dess att detta är löst ska medarbetare arbeta enligt ordinarie rutiner för bokning av patienter. Arbete pågår också för att koppla ihop Vård och hälsa med Millennium.

Är e-tjänsterna i Vård och hälsa sammankopplade med till exempel journal- eller bokningssystem hos privata vårdgivare inom vårdvalen vårdcentral och rehab?

VGR ansvarar inte för att koppla ihop Vård och hälsa med andra system som används av privata vårdgivare idag, men arbete pågår för att koppla ihop Vård och hälsa med Millennium som kommer att börja användas av privata vårdgivare.

Jag har bokat in min patient på ett digitalt vårdmöte men min patient lyckas inte få rätt på bild och ljud.   

Många av våra patienter väljer att ta sina digitala vårdmöten i webbläsaren i telefonen. För att ett digitalt vårdmöte ska fungera friktionsfritt behöver webbläsaren då be telefonen om tillåtelse för att få använda sig av ljud och bild. I appen “Vård och hälsa” blir det tydligare hur patienten gör detta när det digitala vårdmötet väl ska starta. Ha därför som vana att som klinker alltid uppmana patienten att öppna det digitala vårdmötet i appen och inte i telefonens webbläsare. Information om ljud- och bildproblem för invånare finns på 1177 och ligger som en länk i appen innan patienten loggat in så du kan även hänvisa till den informationen.  

Jag kan inte höra patienten

  • Kontrollera att patienten gett åtkomst till mikrofonen.
  • Kontrollera att patienten inte har tryckt på mute-knappen.
  • Om patienten inte kan se mute-knappen, be patienten att zooma ut för att se knappen.
    Be patienten lämna samtalet och återkomma efter att ha bytt mikrofon.

Patienten kan inte höra mig

  • Kontrollera att du har gett åtkomst till mikrofonen.
  • Kontrollera att din mikrofon är på och fungerar korrekt.
  • Testa mikrofonen i datorns inställningar (eller ett annat program för att säkerställa att den fungerar).

Mina hörlurar fungerar inte:

För trådlösa hörlurar: Dra ut och sätt i USB-dongeln som hör ihop med hörlurarna i datorn igen. Se till att hörlurarna är korrekt kopplade till datorn.

För trådbundna hörlurar: Kontrollera att hörlurarna är korrekt inkopplade i datorns hörlursuttag. Testa hörlurarna med en annan enhet för att säkerställa att de fungerar.

Om du testat att koppla ur hörlurarna alternativt dra ur USB-dongeln och dina hörlurar fortfarande inte fungerar: testa att använda ljudet i datorns högtalare istället.

Jag kan inte se patienten

  • Kontrollera att patienten gett åtkomst till kameran.
  • Fråga patienten om de har stängt av sin kamera.
  • Be patienten trycka på kamera-symbolen för att växla mellan kameror. På en telefon kan det finnas upp till 7 olika kameraval.

Patienten kan inte se mig

  • Kontrollera att du gett åtkomst till kameran.
  • Kontrollera att din egen kamera är på och riktad mot dig.
  • Testa att växla mellan eventuella flera kameror om din enhet har det.

Dålig kvalitet på bilden

  • Kontrollera ditt nätverk. Om du använder ett trådlöst nätverk, se till att anslutningen är stark och stabil.
  • Om möjligt, anslut till ett trådbundet nätverk med en ethernet-kabel och stäng av WiFi på din dator för att förbättra anslutningen.

Min dator varnar om dålig anslutning

  • Om möjligt, anslut till ett trådbundet nätverk med en nätverkskabel och stäng av WiFi på din dator för att förbättra anslutningen.
  • Kontrollera din internethastighet online via en hastighetstesttjänst tex bredbandskollen.se.
  • Stäng av onödiga program eller enheter som använder ditt nätverk för att frigöra bandbredd.

Patienten har svårt att logga in

  • Kontrollera att patienten använder korrekt webbadress och inloggningsuppgifter.
  • Be patienten att rensa webbläsarens cache och cookies innan de försöker logga in igen.
  • Om problemet kvarstår, be patienten att testa med en annan webbläsare eller enhet.

Support 

När är medarbetarsupporten öppen? 

Medarbetarsupporten är öppen
måndag till fredag
07:30 -16:00 alla slags ärenden
16:00 - 22:00 akuta ärenden
lördag och söndag
07:30-22:00 akuta ärenden

Vem är egentligen tänkt att ge early life support vid Go live? Lokalt implementeringsstöd och digitaliseringscoach är varken roller vi har idag eller hinner få på plats innan go live. Hur skall dessa utbildas/förberedas för supportuppdraget? 

Flera förvaltningar har planerat att ge ett verksamhetsnära internt stöd, en slags ”first line support” för att internt ta hand om handhavandefrågor och minska behovet av att användare behöver kontakta medarbetarsupporten. I dessa fall så talar man om att det är roller såsom utbildare och superanvändare och andra som står för detta verksamhetsnära stöd. Benämning på vara olika från förvaltning till förvaltning.

Utbildning

Finns det regionalt framtaget material för utbildning i Vård och hälsa?

Det finns en e-utbildning i Lärportalen. Länk till utbildningen finns här: e-tjänster i Vård och hälsa (vgregion.se)

Hur lång tid tar det att gå e-utbildningen i Lärportalen?

Det beror helt på vilka delar som är relevanta för dig och vad du har för arbetsuppgifter i Vård och hälsa. Utbildningen i Lärportalen består av en grundutbildning och sedan flera tilläggsutbildningar bland annat för  digitala vårdmöten och om rollen lokal administratör. Varje avsnitt tar cirka 30 minuter att genomföra. Det finns regionala rekommendationer för vilka avsnitt i utbildningen som är relevanta baserat på medarbetarens arbetsuppgifter. Observera att utbildningen kommer att fyllas på med fler avsnitt, till exempel för e-tjänsten Sök vård.

Måste man gå hela utbildningen i Lärportalen på en gång eller kan man dela upp det?

Utbildningen består av flera olika delar, som man kommer att kunna genomföra i etapper om så önskas.

Hur lång tid innan en verksamhet börjar använda Vård och Hälsa är det lagom att utbilda användarna?

Rekommenderat är att lägga utbildning och träning på centrala moment nära inpå övergången, högst en till två veckor innan. Varje införandeprojekt ansvarar för att bedöma vad som är lämpligt för de egna verksamheterna.

Övrigt

Hur tas feedbacken som patienten lämnar i appen omhand?

All feedback tittas på i den centrala förvaltningen varannan vecka och tas omhand i den ordinarie rutinen för bugghantering och förbättringsåtgärder. Det rekommenderas också att respektive mottagning går igenom feedbacken som lämnats av patienten.

Loggas medarbetares aktiviteter i Vård och hälsa? 

Lösningen följer lagstiftningen om logg och spärr och allt som görs i plattformen loggas.

Vilka miljöer finns i Vård och hälsa? När ska de olika miljöerna användas och av vilka personer?

I Vård och hälsa finns tre miljöer; produktionsmiljön, utbildningsmiljön och testmiljön. Produktionsmiljön är den riktiga/skarpa miljön och den används av hälso- och sjukvården för kontakt med invånare och patienter. Utbildningsmiljön är en spegling av produktionsmiljön och används av hälso- och sjukvården för att öva på och utbilda om olika funktioner och flöden i Vård och hälsa. Observera att vissa funktioner kan bli tillgängliga i utbildningsmiljön innan de blir tillgängliga i produktionsmiljön. Detta ger hälso- och sjukvården möjlighet att prova på att använda och bli bekväma med funktionerna innan de används i driftsmiljön. Testmiljön används av ett fåtal personer som testar ny funktionalitet och nya flöden innan de blir tillgängliga i utbildnings- respektive driftsmiljön.

Varför finns det flera patientappar för Vård och hälsa?

För närvarande kan Vård och hälsas e-tjänster användas genom tre olika patientappar: ”Vård och hälsa”, ”Närhälsan online” och ”Ungdomsmottagningen”. Målet på lång sikt är att oavsett vilken väg invånarna väljer ska de enkelt kunna få tillgång till VGR:s olika digitala tjänster, anpassade efter individuella behov. Som vårdpersonal använder du Clinic oavsett vilken av patientapparna patienten använder.

Behöver man olika typer av digital mätutrustning för monitorering i de olika apparna?

Nej, samma utrustning kan kopplas och användas tillsammans med apparna "Vård och hälsa" och "Närhälsan Online". Dock ska man inte använda sig av de appar som leverantören för respektive mätutrustning tillhandahåller.

Vilka är de främsta skillnaderna mellan de olika patientapparna?

De tre patientapparna riktar sig till olika målgrupper. Patientappen "Vård och Hälsa" ger patienter eller invånare en sammanfattande översikt av all sin aktivitet kopplad till någon av e-tjänsterna i Västra Götalandsregionens utbud. För en patient som söker vård hos Närhälsan online eller är listad hos Närhälsans vårdcentraler kan patientappen "Närhälsan Online" användas. För ungdomar upp till och med 24 år finns patientappen "Ungdomsmottagningen", som visar utbudet som riktar sig till denna målgrupp. Som vårdpersonal arbetar du i Clinic oavsett vilken patientapp patienten använder.

Vilken transparens finns mellan apparna och de besök som patienten kan se?

I apparna för Vård och Hälsa och Närhälsan kan patienten se alla sina besök utom de hos Ungdomsmottagningen. Då Ungdomsmottagningen är en dold enhet är samtliga besök endast synliga i Ungdomsmottagningens app.

Kan en patient som använder Ungdomsmottagningens app även se sina besök hos Närhälsan och specialistmottagningar i Vård och Hälsa?

Ja det stämmer.

Kan en patient som använder Närhälsans app också se sina bokade besök hos mottagningar via Vård och hälsa, och vice versa?

Ja, det är korrekt.

Kan en patient som använder Närhälsans app eller Vård och hälsa också se sina bokade besök via Ungdomsmottagningen?

Nej, det är inte möjligt. Besök hos Ungdomsmottagningen är endast synliga i Ungdomsmottagningens app, eftersom Ungdomsmottagningen är en dold enhet.