Manualer

Här hittar du alla manualer du behöver för att arbeta i 1177 e-tjänster. De flesta manualerna är nationella och länkade till Ineras sida men här finns även regionala manualer.

Manualerna är uppdelade efter vilken behörighet man har. 

Övergripande information

Beslut och riktlinjer

För mottagningar i Västra Götaland finns det vissa beslut att förhålla sig till; vårdval och beslut om basutbud.

Personal med skyddad identitet

Det är möjligt för vårdpersonal med skyddad identitet att logga in, hantera ärenden och administrera e-tjänster. Det är upp till varje enskild vårdpersonal med skyddad identitet att avgöra huruvida det är lämpligt att hantera ärenden eller inte. I ett ärende, som en vårdpersonal hanterar, visas vårdpersonalens personuppgifter, så som för- och efternamn, titel och signatur i ärendet till invånaren. Signaturen kan vårdpersonalen själv ändra under personliga inställningar.

Invånare med skyddad identitet

Kontakt med mottagning fungerar på samma sätt som för invånare utan skyddad identitet. Det finns en symbol i vårdpersonalens gränssnitt som visar att personen har skyddad identitet. Läs mer på Ineras sida.

Personliga inställningar

Personliga inställningar ska alla användare göra. Det är här man ställer in så att man får avisering när ärende inkommit, eller att man har fått ett ärende tilldelat sig (om man är ärendehanterare). Kontrollera mejl/telefonuppgifter samt signatur. Om mejluppgifter inte stämmer; välj att uppdatera mot HSA-katalogen och om de fortfarande inte stämmer - kontakta er KiV-ansvariga för att kontrollera så att det är korrekt i KiV. Saknas telefonnummer så finns detta inte inlagt i KiV - kontakta er KiV-ansvarige för att lägga in detta.

Ställ in personliga inställningar

 

Manualer

Nedan manualer är länkade till Ineras sida och uppdelade efter nedan behörigheter. Du han ha en eller flera behörigheter. 

Översikt Roller och behörigheter

 

Ärendemottagare (ÄM)

Ärendemottagare  (ÄM) är den som hanterar mottagningens inkorg via kortet kortet Mottagningens ärenden. Ärendehanterare fördelar ärenden med eller utan delsvar till invånaren och har ansvar att kontrollera mottagningens ärenden så att de blir hanterade och vid behov omfördela dessa.

Ärendemottagare som också har behörighet ärendehanterare kan fördela ärenden till sig själv och besvara

Så här ser startsidan ut när man har loggat in

Mottagningens ärenden ÄM

Invånare kan hanteras av ÄM, ÄH, ADM

Bifoga filer i ett ärende och meddelande

Grupper, fördela till grupp

 


Ärendehanterare (ÄH)

Ärendehanterare (ÄH) besvarar tilldelade ärenden. Man kan bli tilldelad personligen eller till en grupp där man ingår.

Man ska besvara skyndsamt, inom två arbetsdagar och man besvarar med fördel genom att skicka ett delsvar eller en motfråga (funktionen motfråga innebär att invånaren kan fortsätta dialog i samma ärende och inte behöver skapa ett nytt) om man inte kan ge ett definitivt svar direkt. 

Ärendehanterare som också har behörighet som ärendemottagare kan även hantera mottagningens ärenden.

Så här ser startsidan ut när man har loggat in

Hantera dina tilldelade ärenden

Bifoga filer i ett ärende eller meddelande

Hantera ärende från en grupp

 


Administratör (ADM)

Den lokala administratören sköter om mottagningens inställningar, skapar och aktiverar ärendetyper, lägger till och tar bort behörigheter samt utbildar övrig personal på mottagningen i samtliga funktioner. Du som lokal administratör ska ha kunskap om ärendemottagaren och ärendehanterarens roll.

Kortet invånare kan hanteras av ÄM, ÄH, ADM

Kortet vårdpersonal kan hanteras av BEH, ADM

Grupper administreras under kortet vårdpersonal av ADM

Kortet aviseringsinställningar ADM

Kortet inställningar ADM

Kortet ärendetyper ADM

Kortet mallar för invånareärenden ADM

 


Behörighetsadministratör (BEH)

Som behörighetsadministratör har du möjlighet att ge behörighet för vårdpersonal (ärendehanterare och ärendemottagare) för din mottagning samt editera och lägga till behörigheter för grupper.

Kortet Vårdpersonal

 


Granskare (GR)

Som granskare gör du logguppföljning och skapar rapporter för vilken vårdpersonal som läst och/eller åtgärdat en specifik invånares ärenden.

Kortet logguppföljning