BUP för vuxenpsykiatriker HT17 Örebro (anmälan stänger 15 juni 2017) Medicinsk vetenskap HT17 Stockholm (anmälan stänger 15 juni 2017) Rättspsykiatri HT17 Göteborg (anmälan stänger 15 juni 2017) Sexologi HT17 Stockholm (anmälan stänger 1 juni 2017) Suicidologi med internat HT17 , Nösund (anmälan stänger 15 juni 2017) Kurskatalogen hittar du här Fler kurser kan tillkomma, så håll ögonen öppna om det är så att du har glömt att anmäla dig, eller inte har kommit med på den/de kurser du har sökt.
METIS-formatet använder sig av modern interaktiv pedagogik. En del av detta är kombinationen av olika inlärningsmetoder. Flera pedagogiska metoder ger möjlighet att effektivisera inlärning under de tre faserna.
- Fas 1: Bygga kunskaper; består av distansstudier med inläsning, inlämningsuppgift och självtest av obligatorisk litteratur – med lägst 80% rätt. Distansstudierna sker via lärplattform Ping Pong. Det ger deltagaren möjlighet till tidsflexibilitet och är beroende av geografiskt läge. Tidsperioden är cirka fyra veckor men uppgiften ska lämnas in två veckor före kursmöte för granskning av kursledning. Båda uppgifterna är obligatoriska för att vara behörig att närvara på kursmötet
- Fas 2: Överbrygga; består av kursmöte (två till tre dagar) som ger en utveckling från kunskap till kompetens. Där träffar deltagarna till exempel experter inom klinik och forskning, annan adekvat föreläsning i temat samt i förekommande fall patientrepresentanter. Deltagarna får ställa frågor, diskutera och öva sig i hur kunskapen kan användas i den kliniska vardagen, målsättningen är att minska tiden för katedral föreläsning, så långt det är möjligt mer tid i grupp och andra spännande grepp. Full närvaro krävs för godkännande
- Fas 3: Tillämpa; består av en distansdel under cirka fyra veckor där deltagaren får tillämpa sin kompetens i en examination, arbeta vidare med t.ex. inlämningsuppgiften utifrån vad man lärt sig på kursmötesdagarna eller föreläsning på egna arbetsplatsen som chef/handledare intygar. Examinationen granskas av kursledaren som också ger feedback. Godkända uppgifter samt inlämnad obligatorisk utvärdering är underlag för godkännande av hela kursen
Kurserna i METIS-format för sjuksköterskor kan vara något modifierade i relation till METIS-kurser för ST-läkare vars modell beskrivs ovan
METIS-formatet använder sig av modern interaktiv pedagogik. En del av detta är kombinationen av olika inlärningsmetoder. Flera pedagogiska metoder ger möjlighet att effektivisera inlärning under de tre faserna.
- Fas 1: Bygga kunskaper; består av distansstudier med inläsning, inlämningsuppgift och självtest av obligatorisk litteratur – med lägst 80% rätt. Distansstudierna sker via lärplattform Ping Pong. Det ger deltagaren möjlighet till tidsflexibilitet och är beroende av geografiskt läge. Tidsperioden är cirka fyra veckor men uppgiften ska lämnas in två veckor före kursmöte för granskning av kursledning. Båda uppgifterna är obligatoriska för att vara behörig att närvara på kursmötet
- Fas 2: Överbrygga; består av kursmöte (två till tre dagar) som ger en utveckling från kunskap till kompetens. Där träffar deltagarna till exempel experter inom klinik och forskning, annan adekvat föreläsning i temat samt i förekommande fall patientrepresentanter. Deltagarna får ställa frågor, diskutera och öva sig i hur kunskapen kan användas i den kliniska vardagen, målsättningen är att minska tiden för katedral föreläsning, så långt det är möjligt mer tid i grupp och andra spännande grepp. Full närvaro krävs för godkännande
- Fas 3: Tillämpa; består av en distansdel under cirka fyra veckor där deltagaren får tillämpa sin kompetens i en examination, arbeta vidare med t.ex. inlämningsuppgiften utifrån vad man lärt sig på kursmötesdagarna eller föreläsning på egna arbetsplatsen som chef/handledare intygar. Examinationen granskas av kursledaren som också ger feedback. Godkända uppgifter samt inlämnad obligatorisk utvärdering är underlag för godkännande av hela kursen
Kurserna i METIS-format för sjuksköterskor kan vara något modifierade i relation till METIS-kurser för ST-läkare vars modell beskrivs ovan
METIS-formatet använder sig av modern interaktiv pedagogik. En del av detta är kombinationen av olika inlärningsmetoder. Flera pedagogiska metoder ger möjlighet att effektivisera inlärning under de tre faserna.
- Fas 1: Bygga kunskaper; består av distansstudier med inläsning, inlämningsuppgift och självtest av obligatorisk litteratur – med lägst 80% rätt. Distansstudierna sker via lärplattform Ping Pong. Det ger deltagaren möjlighet till tidsflexibilitet och är beroende av geografiskt läge. Tidsperioden är cirka fyra veckor men uppgiften ska lämnas in två veckor före kursmöte för granskning av kursledning. Båda uppgifterna är obligatoriska för att vara behörig att närvara på kursmötet
- Fas 2: Överbrygga; består av kursmöte (två till tre dagar) som ger en utveckling från kunskap till kompetens. Där träffar deltagarna till exempel experter inom klinik och forskning, annan adekvat föreläsning i temat samt i förekommande fall patientrepresentanter. Deltagarna får ställa frågor, diskutera och öva sig i hur kunskapen kan användas i den kliniska vardagen, målsättningen är att minska tiden för katedral föreläsning, så långt det är möjligt mer tid i grupp och andra spännande grepp. Full närvaro krävs för godkännande
- Fas 3: Tillämpa; består av en distansdel under cirka fyra veckor där deltagaren får tillämpa sin kompetens i en examination, arbeta vidare med t.ex. inlämningsuppgiften utifrån vad man lärt sig på kursmötesdagarna eller föreläsning på egna arbetsplatsen som chef/handledare intygar. Examinationen granskas av kursledaren som också ger feedback. Godkända uppgifter samt inlämnad obligatorisk utvärdering är underlag för godkännande av hela kursen
Kurserna i METIS-format för sjuksköterskor kan vara något modifierade i relation till METIS-kurser för ST-läkare vars modell beskrivs ovan
METIS-formatet använder sig av modern interaktiv pedagogik. En del av detta är kombinationen av olika inlärningsmetoder. Flera pedagogiska metoder ger möjlighet att effektivisera inlärning under de tre faserna.
- Fas 1: Bygga kunskaper; består av distansstudier med inläsning, inlämningsuppgift och självtest av obligatorisk litteratur – med lägst 80% rätt. Distansstudierna sker via lärplattform Ping Pong. Det ger deltagaren möjlighet till tidsflexibilitet och är beroende av geografiskt läge. Tidsperioden är cirka fyra veckor men uppgiften ska lämnas in två veckor före kursmöte för granskning av kursledning. Båda uppgifterna är obligatoriska för att vara behörig att närvara på kursmötet
- Fas 2: Överbrygga; består av kursmöte (två till tre dagar) som ger en utveckling från kunskap till kompetens. Där träffar deltagarna till exempel experter inom klinik och forskning, annan adekvat föreläsning i temat samt i förekommande fall patientrepresentanter. Deltagarna får ställa frågor, diskutera och öva sig i hur kunskapen kan användas i den kliniska vardagen, målsättningen är att minska tiden för katedral föreläsning, så långt det är möjligt mer tid i grupp och andra spännande grepp. Full närvaro krävs för godkännande
- Fas 3: Tillämpa; består av en distansdel under cirka fyra veckor där deltagaren får tillämpa sin kompetens i en examination, arbeta vidare med t.ex. inlämningsuppgiften utifrån vad man lärt sig på kursmötesdagarna eller föreläsning på egna arbetsplatsen som chef/handledare intygar. Examinationen granskas av kursledaren som också ger feedback. Godkända uppgifter samt inlämnad obligatorisk utvärdering är underlag för godkännande av hela kursen
Kurserna i METIS-format för sjuksköterskor kan vara något modifierade i relation till METIS-kurser för ST-läkare vars modell beskrivs ovan