Information vid skada

Alla patienter som drabbas av en vårdskada har rätt att förvänta sig en fullständig och tydlig information om vad som hänt. Här hittar du som vårdgivare informationsmaterial, både till dig själv och till patient, om vårdskada inträffar.

Varje verksamhet ska ha rutiner för att säkerställa att patienten, vid inträffad vårdskada, informeras om

  • att vårdskada inträffat
  • vilka åtgärder som vidtas för att förebygga att händelsen upprepas
  • möjligheten att anmäla klagomål till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) 
  • möjligheten att begära ersättning från Patientförsäkringen eller Läkemedelsförsäkringen
  • patientnämndernas verksamhet.

Det kan vara en svår och krävande uppgift att ha ett sådant samtal med en patient eller dennes anhöriga, särskilt om vårdskadan varit allvarlig. Som ett stöd finns därför en skriftlig patientinformation som utformats för att komplettera den muntliga informationen. Det finns också en broschyr riktad till den person som ska hålla i samtalet med patienten/anhöriga. Allt material hittar du nedan. 

Informationsmaterial 

Här finner du informationsmaterial från LÖF (regionenernas ömsesidiga försäkringsbolag) för patient och vårdpersonal.

Löf/Informationsmaterial

 

Information vid vårdskada - svenska

Information vid vårdskada - engelska

Information vid vårdskada - somaliska

Information vid vårdskada - arabiska

Information vid vårdskada - persiska

Information vid vårdskada - polska

Information vid vårdskada - spanska

Information vid vårdskada - tigrinska

Personal - Information vid vårdskada

 

Observera att patientinformationen inte får delas ut till patienter i vare sig väntrum eller i pärmar eller böcker med övrig patientinformation. Patientinformationen ska delas ut vid det fysiska möte mellan patient och vårdanställd som ska hållas vid inträffad vårdskada. Patientmaterialet är en del av samtalet och ska inte ersättas med övrig patientinformation.