Klaga på vården

Om du upplevt något i vården som du inte är nöjd med kan du klaga eller lämna synpunkter. Vill du inte vända dig direkt till vården kan du kontakta patientnämnden. Det kostar inget att vända sig till patientnämnden.

Så kontaktar du patientnämnden

1177 e-tjänster

Inloggad i 1177 e-tjänster (länk) kan du fylla i ett kontaktformulär till patientnämnden. 

Ring patientnämnden Telefonnummer: 010-441 20 00

Telefontider under jul och nyår:

2 januari kl 09:00-11:00

Resterande dagar stängt!
OBSERVERA att längre handläggningtider kan förekomma under denna period. 

Ordinarie telefontider startar igen vecka 2 den 7/1. 

Ordinarie telefontider:

  • Tisdag kl 09:00-11:00, 13:00-15:00 
  • Onsdag kl 09:00-11:00, 13:00-15:00 
  • Torsdag kl 09:00-11:00, 13:00-15:00 
  • Fredag  kl 09:00-11:00

Brev

Använd blanketten för att kontakta patientnämnden via brev. Om klagomålet gäller en närstående över 18 år, bifoga en fullmakt från den personen. Skicka inte med journalkopior.

Blankett för synpunkter och klagomål till patientnämnden 
Fullmakt (bifogas tillsammans med blankett för synpunkter och klagomål)


Power of Attorney
Contact form Patient Advisory Board

Ifylld blankett skickas med post till:

Regionens hus
Patientnämndernas kansli
405 44  Göteborg

Rekommenderat brev skickas till:

Patientnämndernas kansli
Postterminalen Göteborg
413 45 Göteborg


Är du journalist och vill komma i kontakt med förvaltningen eller dess politiker, kontakta Västra Götalandsregionens presstjänst.

Kontaktuppgifter till vår presstjänst hittar du här

 


Alla kan kontakta patientnämnden

Patientnämnden kan hjälpa dig att berätta för de ansvariga om det du har varit med om och med att få återkoppling på dina synpunkter. Patientnämnden kan ge information om dina rättigheter och vägledning om vilka andra myndigheter du kan kontakta om det behövs.

Patientnämnden tar emot synpunkter på all offentligt finansierad hälso-, sjuk- och tandvård, kommunal hälso- och sjukvård samt skolhälsovård.

Vi är en opartisk länk mellan vård och patienter. Det kostar inte något att ta kontakt med oss och vi har tystnadsplikt.

Vi ska hjälpa och stödja patienter eller närstående i kontakten med vårdgivarna. Det kan handla om bemötande, behandling, tillgänglighet, ekonomi eller administrativa problem.

Vi gör inga medicinska bedömningar och varken kan, eller får, avgöra om vården gjort medicinskt rätt eller fel. Vi kan inte heller kräva att vårdgivaren ändrar på det som du framfört.

Vi gör Inspektionen för vård och omsorg (IVO) uppmärksam på förhållanden som omfattas av myndighetens tillsyn.

Vi rapporterar iakttagelser och avvikelser av betydelse för patienterna till ansvariga inom vården.

 

Om du inte är nöjd med vården, lång version from Socialstyrelsen on Vimeo.


Steg för steg – så här går det till när du lämnar klagomål till patientnämnden

  • Det går bra att ringa till oss. Du informeras under samtalet om hur patientnämnden kan hjälpa till i ditt ärende.
  • När du kontaktat oss skriftligt hör en utredare av sig inom några dagar till dig.
  • Det är utredaren som gör en bedömning av hur ditt klagomål kan framföras på ett lämpligt sätt. I vissa fall kan vi hänvisa dig vidare.
  • Med patientens godkännande kan utredaren skriva till ansvarig hos vårdgivaren, som då måste svara på ditt klagomål inom fyra veckor.
  • Om svaret dröjer mer än fyra veckor påminner patientnämnden vårdgivare.
  • När patientnämnden har tagit emot vårdens svar förmedlas det till dig. Du välkomnas att diskutera svaret från vården med utredaren.
  • Ärendet avslutas när det inte är nödvändigt, eller möjligt, att komma vidare.

Teckenspråk