Klaga på vården
Här hos patientnämnden hjälper vi dig när du vill klaga på vård och tandvård. Ditt klagomål kan bidra till bättre vård.
Så hjälper vi dig
Vi hjälper dig att framföra klagomål till ansvarig vårdgivare eller ger dig information. Vi tar emot klagomål på kommunal hälso- och sjukvård och skolhälsovård, och på vård och tandvård i Västra Götalandsregionen (VGR).
Ring eller skriv till oss
Ingen telefontid tisdagen den 8 april.
Ring oss på 010-441 20 00
- tisdag-torsdag kl. 9-11 och 13-15
- fredag kl. 9-11
Du kan även lämna skriftligt klagomål genom att logga in på 1177.se, eller använda vår blankett för klagomål om du vill skicka brev.
Så hanterar vi klagomål
Om du kontaktar oss skriftligt får du alltid en bekräftelse. Du som närstående behöver ha fullmakt från patienten för att vi ska kunna skicka klagomålet till vårdgivaren.
Tänk på att vi inte gör medicinska bedömningar, agerar som patientombud eller avgör tvister.
Svar från vårdgivaren inom fyra veckor
Vårdgivaren ansvarar för att hantera och svara på ditt klagomål inom fyra veckor. Om vi får veta att mer tid behövs för att hantera ditt klagomål, informerar vi dig. Vi skickar upp till tre påminnelser vid uteblivet svar.
När avslutas ditt ärende?
Vi avslutar ditt ärende när vårdgivaren har hanterat klagomålet och besvarat dina frågor. Patientnämnden kan inte ifrågasätta vårdgivarens svar men du kan alltid prata med oss om svaret.
Ditt klagomål kan göra skillnad
Alla klagomål vi tar emot är viktiga och kan hjälpa till att göra vården bättre och säkrare.
Vi informerar också Inspektionen för vård och omsorg (IVO) om saker de behöver hålla koll på för att se till att vården fungerar bra.