Mer information och kontaktuppgifter
Här hittar du mer information om patientnämnden och uppdraget samt länkar till andra aktörer som kan vara bra att ha när du har klagomål på vården. Här hittar du också information om hur vi arbetar med sekretess och personuppgifter samt kontaktuppgifter till förvaltningen.
En opartisk instans
Patientnämnderna är en opartisk instans mellan patient och vårdgivare. I Västra Götalandsregionen finns fem patientnämnder; patientnämnd norra, patientnämnd Göteborg, patientnämnd södra, patientnämnd västra och patientnämnd östra.
Verksamheten hjälper patienterna
Nämndernas verksamhet ska hjälpa patienter med problem som uppstått i kontakten med vården och ta initiativ till förändringar som stärker patientens ställning och förbättrar vården. Patientnämnderna ska utifrån synpunkter och klagomål bidra till kvalitetsutveckling, hög patientsäkerhet och till att verksamheterna inom hälso- och sjukvården anpassas efter patienternas behov och förutsättningar.
Vi möter nämnder och styrelser
Patientnämndernas förtroendevalda möter återkommande de nämnder och styrelser som har ansvar för hälso- och sjukvården. Patientnämnderna lyfter då synpunkter och iakttagelser baserat på de inkomna klagomålen. Det är därför alla klagomål är viktiga, klagomål skapar underlag för dialog och förbättringsarbete.
Fem patientnämnder
Patientnämnder finns i alla Sveriges regioner. I Västra Götaland finns fem patientnämnder. Varje nämnd består av tolv förtroendevalda. Nämnderna har en gemensam förvaltning som heter patientnämndernas kansli. I reglemente för patientnämnd antaget av regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen finns patientnämndernas uppdrag beskrivet.
Vi utser stödpersoner
Patientnämnderna utser också stödpersoner åt patienter som tvångsvårdas inom psykiatrin eller som isoleras enligt smittskyddslagen.