För att lyckas med att implementera ett nytt arbetssätt behöver skolan vara redo för detta. Ta gärna stöd av Community Readiness model, en modell för att bedöma beredskap för förändring hos t ex en verksamhet, en organisation eller i en kommun och för att planera för lämpliga åtgärder utifrån graden av beredskap. Med hjälp av modellen bedöms verksamhetens beredskap utifrån flera olika parametrar, såsom kännedom om insatsen, ledarskap, arbetsklimat och resurser. Beredskapen bedöms på en skala mellan 1 och 9 för varje parameter. Du hittar mer information via www.vgregion.se/skola-i-rorelse/forskning-riktlinjer.
Det är också viktigt att det finns tillräcklig kunskap hos de som ska arbeta med rörelse för eleverna. Det kan handla om kunskap om effekter av fysisk aktivitet på inlärning, främjande och inkluderande förhållningssätt samt insatsspecifik kunskap (t ex FaR, rörelsepauser, rastaktiviteter, aktiva transporter). Fundera kring hur skolan i möjliggör för att avsätta tid för medarbetarnas kunskapsinhämtning.
Centrum för fysisk aktivitet erbjuder:
Generation Pep erbjuder:
Skolverket erbjuder:
Även medarbetarnas motivation kan behöva stärkas. Beakta t ex hur de inkluderas i processen, hur information om det nya arbetssättet ges och mottas samt hur kunskap förmedlas. Fundera kring hur skolan säkerställer att medarbetarna upplever sig delaktiga och trygga i arbetet.