Vart ska vi?

När kartläggningen är klar är det dags för nästa steg som har fokus på att bedöma behovet av nya arbetssätt och vilken/vilka insatser som passar bäst, med hänsyn till skolans förutsättningar.

Förutsättningar - uppdrag, mål, beredskap, organisatoriskt stöd

Den insats som bedömts som aktuell behöver falla inom ramen för skolans uppdrag och mål. Den behöver också anpassas utifrån skolans beredskap och graden av organisatoriskt stöd som finns att tillgå. Dessutom behöver insatsen bedömas i förhållande till andra av skolans prioriterade arbetssätt. Det är fördelaktigt om det på skolan finns en samsyn kring detta.

Uppdrag och mål

Finns det stöd i verksamhetsmålen för det här utvecklingsarbetet?

  • Generation Pep har tagit fram en sammanfattning av läroplanen för förskola, grundskola, gymnasieskola samt anpassad grundskola/gymnasieskola, som kan vara till stöd: https://pepskola.se/Content/laroplanen.pdf.
  • Väg även in lokala mål utifrån t ex skolans systematiska kvalitetsarbete och prioriterade arbetsområden

Fundera på om insatsen stämmer överens med skolans verksamhetskultur och värdegrunder. Det kan handla om både övergripande värderingar i kommunens folkhälsoarbete och i skolförvaltningen/
-koncernen samt lokala värderingar på den enskilda skolan.


Tid och resurser

Det är viktigt att insatsen passar in i skolans kontext utifrån tid och resurser. Kanske har skolan tidigare testat arbetssätt för daglig rörelse, men upplevt svårigheter i att få detta arbete att fungera väl. Orsaker till detta skulle kunna vara att några få medarbetare fått dra ett stort lass, tidsbrist eller att det saknats redskap eller annat i den fysiska miljön.

  • Vad fungerar bra i det vi gör nu och vad fungerar mindre bra?
  • Behöver vi anpassa det vi redan gör? Det kan exempelvis handla om att ett befintligt arbetssätt med rastaktiviteter eller fysisk aktivitet på recept (FaR) behöver anpassas för att fungera bättre på skolan, t ex genom att anpassa vilka medarbetare som har vilka uppgifter/ansvarsområden eller hur arbetsuppgifter fördelas.

Vid implementering av ett helt nytt arbetssätt kan det behöva beaktas hur denna passar in i skolans befintliga strukturer och arbetssätt. Ibland behöver förändringar göras t ex kring ansvarsområden, kommunikationsvägar och uppföljningsrutiner. Ett praktiskt exempel kan vara hur samverkan sker inom elevhälsoteamet, gällande exempelvis journalföring, samt samverkan mellan elevhälsa och andra medarbetare i skolan.

Hur passar arbetssättet in i våra befintliga strukturer?

  • Utifrån medarbetarnas arbetsuppgifter och arbetsbelastning?
  • Utifrån skolans fysiska och psykosociala miljö, såsom förutsättningar för rörelse i klassrum och på skolgård?
  • Utifrån skolans ekonomiska förutsättningar?

Beredskap

För att lyckas med att implementera ett nytt arbetssätt behöver skolan vara redo för detta. Ta gärna stöd av Community Readiness model, en modell för att bedöma beredskap för förändring hos t ex en verksamhet, en organisation eller i en kommun och för att planera för lämpliga åtgärder utifrån graden av beredskap. Med hjälp av modellen bedöms verksamhetens beredskap utifrån flera olika parametrar, såsom kännedom om insatsen, ledarskap, arbetsklimat och resurser. Beredskapen bedöms på en skala mellan 1 och 9 för varje parameter. Du hittar mer information via www.vgregion.se/skola-i-rorelse/forskning-riktlinjer.

Det är också viktigt att det finns tillräcklig kunskap hos de som ska arbeta med rörelse för eleverna. Det kan handla om kunskap om effekter av fysisk aktivitet på inlärning, främjande och inkluderande förhållningssätt samt insatsspecifik kunskap (t ex FaR, rörelsepauser, rastaktiviteter, aktiva transporter). Fundera kring hur skolan i möjliggör för att avsätta tid för medarbetarnas kunskapsinhämtning.

Centrum för fysisk aktivitet erbjuder:

Generation Pep erbjuder:

Skolverket erbjuder:

Även medarbetarnas motivation kan behöva stärkas. Beakta t ex hur de inkluderas i processen, hur information om det nya arbetssättet ges och mottas samt hur kunskap förmedlas. Fundera kring hur skolan säkerställer att medarbetarna upplever sig delaktiga och trygga i arbetet.


Organisatoriskt stöd - förankra!

Det är viktigt att det finns stöd hos skolans ledning för det nya arbetssättet för att säkerställa att det får den prioritet det behöver. Fundera t ex kring:

  • Vilka beslut behöver fattas?
  • Är rektor och andra relevanta beslutsfattare positiva till insatsen? Utgå från vilka som behöver och ska involveras i processen, utifrån ansvarsområden och mandat.
  • Är övriga relevanta aktörer positiva till den nya insatsen? Utgå från vilka aktörer i närområdet som kan vara aktuella att samverka med, såsom vårdenheter, aktivitets- och fritidsaktörer och andra kommunala förvaltningar.
  • Har några extra drivande och positiva aktörer identifierats? Det kan exempelvis handla om medarbetare som är extra engagerade i frågan eller kommunens ansvariga för folkhälsofrågor.
  • Har eventuellt motstånd mot den nya insatsen identifierats och hanterats? Utgå gärna från hur insatsen har presenterats och förankrats i t ex arbetsgrupper och i skolan i stort.
  • Har eventuella hinder för att arbeta med den nya insatsen identifierats och hanterats?
  • Utgå från svar på tidigare frågor kring t ex motivation, kunskap, förutsättningar och resurser.