Elevhälsa

Fysisk aktivitet har stor effekt på såväl fysiskt som psykiskt mående och förbättrar förutsättningar för inlärning. Du som medarbetare inom elevhälsan kan arbeta på fler olika sätt med enskilda elever för att främja goda rörelsevanor.

Alla elever nås inte av skolans generella insatser med daglig rörelse, såsom rastaktiviteter och aktiviteter efter skoldagens slut. För elever som inte rör på sig tillräckligt kan ett skräddarsytt stöd behövas -och då har du som medarbetare inom elevhälsan en viktig roll. De elever som rör sig minst har mest att vinna på att börja röra på sig! Regelbunden rörelse är en viktig förutsättning för att må bra och främja inlärning.

Genom till exempel samtal kring fysisk aktivitet, motivations- och familjestödsinsatser samt ordination av fysisk aktivitet på recept (FaR) kan enskilda elever få stöd till att hitta rörelseglädje och en väg till aktivare vanor. 

Att främja goda rörelsevanor

  • Aktiva möten: Hur ser mötet mellan eleven och elevhälsoteamet ut? Kanske kan du erbjuda eleven gående samtal (”walk and talk”) eller att prata under bollspel, som alternativ till ett sittande samtal. Ibland upplever eleven att det blir mer naturligt att prata under rörelse än att sitta i ett rum. 
  • Aktivitetsmätning: Att mäta aktivitet motiverar många till mer rörelse – allt från enkla stegräknare till aktivitetsmätare i smarttelefoner sammankopplade med fitnessarmband kan användas. Att skriva ner hur man rör sig i en aktivitetsdagbok är också ett sätt. 
  • Rörelseguiden: På Rörelseguiden - vgregion.se kan du hitta tips om olika aktiviteter, inspiration, information och motivationsstöd kring fysisk aktivitet.
  • Webbinarium för föräldrar om fysisk aktivitet för barn och unga: Centrum för fysisk aktivitet anordnar webbinarier för vårdnadshavare om fysisk aktivitet och hur man kan stötta sitt barn till mer rörelse. Här ges även möjlighet till att ställa frågor. Läs mer på:Webbinarier - Rörelseguiden (vgregion.se).
  • Uppmuntran - Hur du som förälder kan uppmuntra ditt barn till rörelseglädje och främja goda rörelsevanor: Blad för utskrift till föräldrar. Uppmuntran Barn och unga för att främja goda rörelsevanor.pdf (vgregion.se)

Samtalsverktyg

Som del av elevhälsans individinriktade arbete föreslås i Kunskapsguiden: Främja goda levnadsvanor att samtala om goda levnadsvanor och fysisk aktivitet. Här är exempel på verktyg att använda i samtalet: 

  • Rörelsenyckeln: Rörelsenyckeln är ett stödmaterial för dig som arbetar med barn och unga. Använd gärna nyckeln i dina samtal för att inspirera till ökad fysisk aktivitet. På www.vgregion.se/rorelsenyckeln finns verktyget Rörelsenyckeln, information om hur man beställer den, material för utskrift på 5 olika språk, bilder för infoskärmar med mera. 
  • Så här vill jag ha det - idrott och rörelseaktiviteter: För elever som kan behöva extra stöd för att delta i rastaktiviteter, kartlägg vad som är viktiga faktorer gällande rörelse för eleven. Det kan handla om instruktioner och andra förberedelser, miljöfaktorer samt behov av återhämtning. Ta stöd av vårdnadshavare vid behov. Använd gärna bildstödet Såhär vill jag ha det på idrotten.pdf.
  • Swenurse: Riksföreningen för skolsköterskor har ihop med dietisternas och fysioterapeuternas riksförbund tagit fram samtalsstöd kring levnadsvanor: Levnadsvanor | Svensk sjuksköterskeförening.

Bildstöd

Värdeskalor till samtal om fysisk aktivitet (pdf)

Samtalsbilder fritidsaktiviteter idrotter (pdf)

Samtalsbilder förflytta sig + platser (pdf)

Samtalsbilder rörelselekar (pdf)


Fysisk aktivitet på recept: FaR och GoFaR