Implementeringsstrategi och hinder

Målmedvetet förbättringsarbete med sikte på personcentrerade och sammanhållna arbetssätt, med personcentrerade sammanhållna vårdförlopp (PSV) som verktyg, kan leda till både förbättrad vård för patienter och förbättrad arbetsmiljö för medarbetare. Detta under förutsättning att implementeringen tar hänsyn till identifierade hinder. Här sammanfattar vi implementeringshinder och presenterar vår implementeringsstrategi.

Vad behövs för lyckad implementering?

Forskning visar att verklig förändring kräver: 

  • Ett tydligt syfte med förändringen som upplevs motiverande för de som ska förändra sina arbetssätt
  • Medarbetarna får nödvändig kunskap och färdigheter för att arbeta på önskat sätt
  • Organisatoriska förutsättningar, till exempel tekniska lösningar/journalsystem, ersättningsmodeller som stödjer samverkan mellan professioner och över organisationsgränser, tydlighet kring tid och resurser som behövs för nya arbetsuppgifter och administrativt stöd som gör det lätt att göra rätt.
  • Ledningens stöd, dvs ledningen visar i både ord och handling, exempelvis resursallokering och tydliga prioriteringar, att det nya arbetssättet är viktigt
  • Organisatoriskt lärande för att ständigt utvärdera och förbättra implementeringsprocessen. 

Implementeringshinder

Primp har, i dialog med intressenter och med stöd i forskning, identifierat implementeringshinder och implementeringsstrategier kopplat till införandet av personcentrerad och sammanhållen primärvård med PSV som verktyg. 

  • Personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp behöver anpassas till primärvårdens kontext.
  • Brist på kompetensutveckling för medarbetare
  • Bristande organisatoriska förutsättningar för att verksamheterna ska kunna arbeta enligt PSV
  • Ledningens stöd för införande av personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp sviktar

Läs mer om identifierade implementeringshinder här: Nödvändiga förutsättningar för implementering av personcentrerade och sammanhållna arbetssätt i primärvården


Implementeringsstrategi

PRIMPs implementeringsstrategi är framtagen utifrån de identifierade implementeringshindren och i dialog med PrimÖR (samordnar privata vårdcentraler), Närhälsans primärvårdsområdeschefer, Samordningsråd primärvård, Primärvårdsrådet och medarbetare i primärvården VGR. 

Införandet av PSV i primärvården behöver integreras i den dagliga vården och ta hänsyn till den pressade resurssituationen genom att införa: 

  • Grupperat
    Införandet av flera PSV samordnas för att minimera tidsåtgång för själva implementeringen, men också för att effektivt införa rutiner som är gemensamma för flera PSV. 
  • Typproblematiserat
    Identifiera och lösa verkliga och återkommande problem snarare än att introducera nya diagnosspecifika speciallösningar. 
  • Hårt prioriterat
    Sammanfattat och användbart! Primärvården har inte tid att läsa långa strategiska dokument för att sedan skapa egna lokala lösningar. 
  • Successivt och i dialog med lokala chefer och medarbetare samt regionens ledning
    Många mindre beslut leder successivt fram mot målet. Chefer och medarbetare engageras under hela processen. 

 

 


Implementeringsmål

  • Vårdpersonal lyssnar, förklarar och planerar vården i dialog med patienten. Det finns en plan för vården utifrån samlade diagnoser, symtombild, behov och preferens
  • Övergången från akut till planerad vård är smidig. Patienter i det akuta flödet som behöver planerad uppföljning uppmärksammas och triageras till rätt vårdnivå och profession.
  • Patienter får vård utifrån evidens och beprövad erfarenhet. Det är lätt för vårdpersonal att ge adekvat vård.
  • Personkontinuitet för alla involverade professioner möjliggör trygghet och enkla kontaktvägar för patienten samt bättre förutsättningar för samarbete kring och med patienten.  
  • Samordnade multiprofessionella insatser tillhandahålls. Professioner involveras utifrån patientens individuella behov. Det finns tydlig och ändamålsenlig arbets- och ansvarsfördelning mellan olika professioner, roller och vårdnivåer. Det finns också tydliga rutiner och tid för samarbete och informationsutbyte.