Fler projekt
Läs om våra andra projekt.
I forskningsprojektet studeras hur gymnasial yrkesutbildning kan förbereda för ett framtida yrke präglat av intensiv teknikutveckling, krav på hållbarhet och innovation. Med lärmiljöer avses simulerade och autentiska miljöer i skola och på arbetsplats. Projektet genomförs i naturbruksprogrammet där den simulerade lärmiljön består av digitala körsimulatorer.
Projektets syfte är att kritiskt granska identifierade möjligheter och utmaningar i samband med digitalisering av undervisning i relation till framtida yrkeskompetens samt att utveckla kunskap om hur lärande i en virtuell miljö kan bli meningsfull och relevant i en autentisk miljö. Projektet har följande frågeställningar:
Projektet genomförs som aktionsforskning där lärare och forskare samverkar. Uppföljning och analys av aktioner sker via data i form av intervju, observation, videoinspelning, skärminspelning och dokument.
Projektet genomförs i nära samverkan mellan forskare och lärare. Projektet avser att kartlägga, pröva och utveckla undervisningsformer inom yrkesutbildning som är gynnsamma för att främja elevernas yrkeskompetens och anställningsbarhet. Parallellt med projektet och på grund av dess praktiknära karaktär synliggörs också former för hur ett systematiskt utvecklingsarbete kan skapa förutsättningar för framgångsrik undervisning och elevers lärande och kunskapsutveckling.
Simulatorstödd undervisning i yrkesutbildning. Digitaliseringens möjligheter för elevers lärande och utveckling av yrkeskunskaper (YRKSIM)
Pågående
Projektpartner
2024-2026
Göteborgs Universitet