Ansökan och antagning
Ansökan
För att uppfylla kraven för behörighet till yrkeshögskolan måste du ha en slutbetyg/gymnasieexamen. För våra utbildningar på eftergymnasial nivå krävs särskilda förkunskaper. För att se information om vilka förkunskaper som krävs för varje utbildning se respektive utbildningssida.
Om du saknar en viss del av behörigheten, men anser att du har motsvarande kunskaper genom arbete eller annan utbildning så kan du söka på reell kompetens.
När du ska skicka in ett tjänstgöringsintyg/arbetsgivarintyg så tänk på följande punkter:
Intyget ska innehålla följande:
- datum när man påbörjade anställningen
- datum när man slutade eller om man fortfarande är anställd
- vad man är anställd som
- hur mycket man arbetar/arbetat i % eller antal timmar
- vara påskrivet och daterat av arbetsgivare eller motsvarande
Är du egen företagare och behöver skicka in ett arbetsgivarintyg kan detta ersättas med en F-skattsedel som visar hur länge ditt företag varit aktivt och inom vilken bransch.
Du söker till utbildningarna via vår ansökningsportal Alvis. Där finns ytterligare information om utbildningen.
Antagning
När din ansökan inkommit till vår antagningsenhet sammanställs ett underlag till ledningsgruppen för utbildningen. Det är sedan ledningsgruppen vid ett antagningsmöte som avgör vilka som är behöriga och kan erbjudas en plats.
Antagningsbeskedet skickas till den mail som du registrerat i samband med din ansökan i Alvis. Det syns även på din studerandesida (länk till studerandeinlogg). Om du blivit erbjuden en plats måste du tacka ja eller nej inom angiven tid annars ges platsen till en annan sökande. Om du inte blivit erbjuden en plats eller blivit reservplacerad behöver du inte göra ytterligare. Om du har fått en reservplats kan du följa din placering på din studerandesida. Om du blir aktuell för att bli erbjuden en plats får du ett mail om detta.