Att välja musik
Vi vill göra en dans till den här låten, säger eleverna. Vad kul att ni kommer med ett eget förslag, säger du. När låten går på känner du direkt igen den. Du har hört den förut och du förstår också orden som sägs, men du är osäker på om eleverna själva förstår vilka ord de dansar till. Orden om hur tjejer ska vara, vad de inte ska vara. Vad de ska ha på sig och vad de inte ska ha på sig. Fast lite grövre då. Du vill ju egentligen inte kritisera, nu när eleverna kommer med förslag. Nu när de är engagerade. Men det känns ändå inte helt bra. Du kommenterar, men väljer noga dina ord för du är så glad att de kommer med egna förslag. Aha, säger eleverna. Vi tyckte bara att det var en bra takt.
Det som på andra språk kan passera eller låta häftigt kan, när det översätts, bli både konstigt och opassande. I vissa fall kan texten till och med vara sexistisk, rasistisk eller på något annat vis kränkande. Ett resultat av ett oreflekterat låtval kan göra att både elever och publik känner sig obekväma.
Som pedagoger i kulturskolan ansvarar vi för val av musik som eleverna ska spela, dansa eller agera till. Det kan vara en utmaning men också ett roligt utvecklingsarbete vi kan göra tillsammans med våra elever, för att öka vår gemensamma medvetenhet och hitta ny repertoar. Om eleverna kommer med förslag på musik med text, så testa att först gemensamt analysera och lyssna ordentligt. Kanske behövs lite research för att kolla upp artisten eller sammanhanget som musiken tidigare framförts vid. Ibland är det just bara den specifika artisten och den personens bakgrund och ”persona” som ”kommer undan” med ett särskilt musikstycke, låt eller text. Det är inte alls säkert att den aktuella låten eller stycket passar att använda i andra sammanhang.
Om du använder musik med text, fundera på om orden fungerar i sammanhanget. Om du tycker om musiken, men inte tycker att texten passar till gruppen, barnens ålder och själva sammanhanget så kan du prova att använda musiken utan text. Ibland är rytmen eller melodin så pass viktig, eller så har eleverna redan tränat in något, att det är synd att helt ta bort ett låtval .
Förslag!
- Gör en egen checklista som kan hjälpa dig att välja ett mer rikt material. Ha med upphovspersoner som både är kvinnor och män och som kommer från olika länder och tidsepoker.
- Gör en låtbank på till exempel Spotify som eleverna kan välja fritt ur.
Hur gör vi?
Fundera tillsammans...
- Hur väljer vi musik?
- Vad tycker vi är viktigt att tänka på när det gäller repertoaren – vad är det vi letar efter?
- Hur gör vi för att hitta kompositörer av alla kön och från olika länder?
Tips!
- Organisationen Kvast – Kvinnlig anhopning av svenska tonsättare – har både en repertoarbank och information rörande (o)jämställda musikrepertoarer.
- Uppropet ”Våra Historier” som gjorts av Sparq (en grupp inom Teaterförbundet för scen och films musikalavdelning) visar på bristen av roller för kvinnor i musikaler. Här kan du läsa om uppropet Våra historier och ta del av tips på musikaler som har mer mångfacetterade roller.
- SKAP, Sveriges kompositörer och textförfattare, är en intresseorganisation för Sveriges musikskapare. Här kan du läsa om SKAP:s arbete med jämställt musikliv.