7/12 Konstnärlig gestaltning i offentlig miljö – Var kommer barnen in?
Onsdagen den 7 december 2022 genomförs ett heldagsseminarium kring arbetet med offentlig konst i kommunen utifrån ett invånarperspektiv och med fokus på barn och unga. Dagen vänder sig till tjänstepersoner, beslutsfattare och aktörer med uppdrag inom samhällsplaneringsprocessen samt konstnärlig gestaltning i offentlig miljö i Västra Götalandsregionen. Anmäl dig senast 30 november.
För att skapa goda och hållbara gestaltade livsmiljöer som har människan och människans behov som utgångspunkt krävs att olika kompetensområden samarbetar, från översiktlig planering till genomförande och förvaltning.
Sedan januari 2020, då Barnkonventionen blev lag i Sverige, har offentligheten ansvar för att tillgodose barns rättigheter i samhällsplaneringsprocessen. Arbetet med den offentliga konsten är en del av den processen och som påverkar våra gestaltade livsmiljöer.
Under seminariedagen får vi veta mer om myndigheters uppdrag gällande barnkonventionen och samhällsplanering med fokus på konstnärlig gestaltning i offentlig miljö. Vi lyfter även fram inspirerande och lärande exempel med olika perspektiv på barnrättsarbetet när det gäller den offentliga konsten samt ger möjlighet till reflektion och kollegiala samtal kring dessa.
Dagen vänder sig till tjänstepersoner, beslutsfattare och aktörer med uppdrag inom samhällsplaneringsprocessen samt konstnärlig gestaltning i offentlig miljö i Västra Götalandsregionen.
Plats: Biograf Odeon och Kulturiet i Skövde Kulturhus, Trädgårdsgatan 9.
Tider: Seminariedagen börjar kl 9:30 med morgonfika och registrering i Kulturiet. Programmet startar inne i Odeon biografsalong kl 10:00 och pågår till kl 16:00. Morgonfika, lunch och eftermiddagsfika ingår. Anmälan: Anmäl dig senast 30 november 2022 via digitalt formulär och tipsa gärna kollegor i fler sektorer som involveras i processen för konstnärlig gestaltning i offentlig miljö.Om de medverkande
Diana Lugero: Delaktighet och inflytanden i planering och gestaltning av våra offentliga miljöer. Vad säger barnkonventionen och hur tar vi ett nästa steg?
Diana Lugero, utvecklare på Enheten för folkhälsa och rättighetsfrågor på Länsstyrelsen Västra Götaland berättar om hur barnkonventionen som lag stärker barnets rättigheter i praktiken samt Länsstyrelsens uppdrag att ge stöd till kommuner och regioner i arbetet med att tillämpa barnets rättigheter utifrån barnkonventionen.
Åsa Mårtensson: Hur blir konst och barn självklara parter i en samhällsomvandling?
Gestaltad livsmiljö öppnar upp för en bredd av kompetenser att delta i skapandet av morgondagens samhälle. Det ställer krav på de som ansvarar att ge plats för både unga och konstnärer. Åsa Mårtensson arbetar som strategisk konsult för konst i våra gemensamma livsmiljöer. Hon var projektchef för Statens konstråds regeringsuppdrag Kunskapsnav offentlig konst, 2018-2020. Idag arbetar hon även på uppdrag av Folkrörelsernas Konstfrämjande som verksamhetsutvecklare för södra Sverige.
Angelica Åkerman: Boverkets vägledning om Barnkonventionen i fysisk planering och stadsutveckling
Hur vi planerar, utformar och förvaltar den byggda miljön har stor betydelse för barns och ungas livsmiljöer. Sedan den 1 januari 2020 är barnkonventionen svensk lag i Sverige. Det ökar behovet av fokus på arbetet med barns rättigheter i fysisk planering. Angelica Åkerman är arkitekt och samhällsplanerare samt utredare för politiken för gestaltad livsmiljö på Boverket. Hon kommer att berätta om vägledningen som Boverket har tagit fram om hur barns rättigheter kan tillgodoses i samhällsutvecklingen.
Ruben Wätte: Konst genom anarkistisk pedagogik och rumsliga tillhåll
Ruben Wätte arbetar med konst i offentligheten, ofta tillsammans med barn, unga eller vuxna. Genom anarkistisk pedagogik försöker han skapa både tillfälliga och permanenta (både sociala och fysiska) platser som fungerar enligt andra principer än vad de allra flesta av oss är vana vid i vår vardag. Ruben presenterar delar av sin konstnärliga praktik och ger konkreta exempel på hur konsten kan användas för att bedriva ett radikalt utforskande av vad det innebär att vara människa och samtidigt skapa fysiska motståndsfickor för barn och unga i offentligheten.
Victoria Klaiber Svensson, Marie Johansson, Frida Rosell: Exempel från Ulricehamns kommun som involverat barn i den konstnärliga gestaltningen – före och efter
Victoria Klaiber Svensson, kulturstrateg i Ulricehamn kommer att tillsammans med förskollärarna på Tre Rosors förskola; Marie Johansson och Frida Rosell, berätta om hur man kan arbeta med olika metoder för att låta barn vara med i olika konstnärliga sammanhang. Bland annat har barnen fått ta plats i staden genom att måla gångtunnlar och gestalta elskåp. I arbetet med 1%-regeln då Hössna skola byggdes om fick barnen träffa alla de skissande konstnärerna i gestaltningsprocessen, för att de hade önskat det. Och före det hade barnen arbetat med konst- & designpedagoger för att ta fram grunderna till konstprogrammet. Hör hur barnen gjordes delaktiga i beslutsprocessen. Möt också förskollärarna som dagligen arbetar med barnen kring konsten och skulpturerna som finns i deras vardag. Tänk att som barn få gå i en förskola som har en ateljé och en egen liten skulpturpark på sin gård!
Saadia Hussain: Konstens makt, magi och motstånd
Saadia Hussain är verksam som konstnär, konstpedagog och konstaktivist med sin bas i Stockholm och arbetar både nationellt och internationellt med tonvikt på klass, kreativitet, tillgänglighet, demokrati och delaktighet.
Saadia kommer att berätta om sitt arbete med barn och unga, om metoder och processer som hon utvecklat och som möjliggjort kollektivt skapande med tusentals barn och unga runt om i Sverige.
Thomas Oldrell: Konstmuseets arbete med deltagandeprojekt som involverar barn och unga
Thomas Oldrell, chef på konstmuseet i Skövde, berättar om museets arbete de senaste åren med flera typer av deltagandeprojekt med barn och unga utifrån ett gestaltningsperspektiv. Projekten har genomförts både utomhus i den gemensamma närmiljön och inomhus i museets lokaler och involverat barn och unga i olika åldrar. I alla projekten handlar det om att möjliggöra barns möte med konsten, konstnären och det egna skapandet som vi kan lära av och utveckla.
Passa på att efter seminariet besöka den pågående utställningen Chto Delat och The Party of the Dead på Skövde Konstmuseum. Museet finns i samma hus och har öppet till kl 18.
Seminariedagen arrangeras av Förvaltningen för kulturutveckling i Västra Götalandsregionen tillsammans med referensgruppen för offentlig konst i kommunen och i samarbete med Skövde kommun.Kontakt
Har du frågor, kontakta konsulenterna för samtida konst, arkitektur, form och design
Mania Teimouri
e-post: mania.teimouri@vgregion.se
tel: 0702 14 80 21
Camilla Alexandersson
e-post: camilla.alexandersson@vgregion.se
tel: 0700 85 25 54