11/10 Textäventyr och spelifiering – nya sätt att jobba med digitalt läsfrämjande i biblioteket
Del 3 i webbinarieserien Digital läsning och digitalt läsfrämjande.
Spelande är en stor del av många barn och ungas vardag. Om de inte spelar spel, så har de spel i tanken. Därför finns det en väldig kraft i att använda sig av spel i pedagogisk design för att främja läsande och som kreativt material. Vad är ett textäventyr och hur kan skapandet av enkla interaktiva texter engagera och motivera till ökad läs-och skrivkunnighet? Dessutom, hur kan spelifiering (gameification) användas för att skapa lust till läsning?
Förvaltningen för kulturutveckling VGR har i samverkan med GR (Göteborgsregionen) tagit fram två kurser som under september lanseras på Digiteket. På det här webbinariet får du en introduktion av kurserna och förståelse för hur det kan användas med barn och unga i biblioteksverksamheten. Felix Gyllenstig Serrao och Henrik Krantz, skapare av kurserna, lotsar genom tjänsten textäventyr och spelifiering.
Datum och tid: 11 oktober kl 9–10.30
Plats: Digitalt webbinarium på Teams (länk skickas ut efter sista anmälningsdagen)
Sista anmälan: 9 oktober