Ta fram en handlingsplan

En handlingsplan är en detaljerad lista över steg som behöver tas för att uppnå ett specifikt mål eller lösa ett problem. Här hittar du steg som hjälper dig på vägen och en nedladdningsbar mall.

En handlingsplan inkluderar vanligtvis vad som ska göras, av vem, när det ska göras och hur det ska genomföras och fungerar som en vägkarta som hjälper till att organisera och styra aktiviteter mot önskat resultat. Det hjälper er att effektivt hantera resurser, minimera risken för missförstånd och maximera chanserna att uppnå mål. En handlingsplan underlättar också att följa upp och utvärdera framsteg samt göra justeringar om planen inte fungerar som förväntat. 

Innehåll och mall till en handlingsplan

Förslag på vilka steg en handlingsplan kan innehålla

  • Formulera er problemställning, det ni vill lösa. 
  • Sätt upp tydliga mål och delmål.
  • Bestäm hur ni ska mäta resultat.
  • Identifiera vilka resurser (tid, pengar, personal) som behövs för att nå målen.
  • Utse ansvariga personer för varje åtgärd.
  • Sätt realistiska deadlines för varje åtgärd.
  • Om det krävs, sätt en tydlig budget för varje åtgärd.
  • Skapa en enkel strategi för att kommunicera handlingsplanen till relevanta personer.
  • Planera för regelbundna utvärderingar och justeringar vid behov.

Gör handlingsplanen till en tabell

En tabell eller lista ger en tydlig översikt över vad som behöver göras, vem som ansvarar för det, samverkansparter, tillgängliga resurser och tidsramar. Klar och tydlig identifiering av ansvarsområden och specifika åtgärder är avgörande för att genomföra och följa upp på ett smidigt sätt.

Användningen av en tabell eller lista hjälper även till att hålla informationen transparant och lättöverskådlig.
Anpassa modellen efter era specifika behov och förhållanden i organisationen.

Här finns en mall som ni kan ladda ner. 


Förslag på teman

Man använder ofta en handlingsplan för att lösa ett befintligt problem. Men handlingsplaner är också jättebra när ni vill tydliggöra och utveckla nya idéer.

Nedan följer några exempel på teman som man kan använda i ett utvecklingsarbete för den ideella kultursektorn:

  • Föreningsverksamhet – kan tillfälliga nätverk stärka och förnya?
    Hur kan nätverk, som skapas digitalt eller kring specifika händelser, bidra till att förnya och stärka föreningslivet? Genom att utforska mer flexibla och temporära former kan föreningar bli mer relevanta och engagerande i en snabbt föränderlig värld.

  • Samverkan – vad händer när vi samarbetar utanför kultursektorn?
    Vilka oväntade möjligheter kan vi upptäcka genom att samarbeta med tech-startups, matproducenter eller spelutvecklare? När vi bygger relationer utanför den egna sektorn kan vi få helt nya perspektiv, samarbeten som kan leda till spännande sätt att se på kulturens framtid och potential.

  • Mångfald – är det dags att bredda synen på mångfald?
    Kan vi vidga synen på mångfald bortom de vanliga aspekterna som etnicitet, ålder och kön? Olika sätt att tänka och uppfatta världen, språkliga variationer och skillnader mellan generationer kan ge en djupare förståelse av vad mångfald verkligen innebär inom kulturen.

  • Kulturarv – är morgondagens kulturarv redan här?
    Vad betraktar vi som framtidens kulturarv? Genom att lyfta samtida subkulturer och digitalt skapande som framtida kulturarv kan vi utmana traditionella idéer om vad som är bevaransvärt.

  • Hållbarhet – kan resurssnåla lösningar leda till kulturell hållbarhet?
    Vad händer om vi närmar oss kulturproduktion med ett minimalistiskt synsätt? Färre men mer genomtänkta projekt och resurssnåla produktioner kan utmana idén om att "mer är bättre" och bidra till en djupare och mer hållbar kulturell praktik.

  • Tillgänglighet – kan AI göra kultur tillgänglig för fler, överallt?
    Hur kan AI anpassa kulturupplevelser efter individuella intressen och behov, oavsett var människor befinner sig? Med hjälp av interaktiva guider och personligt utformade innehåll kan AI skapa nya möjligheter för ett mer engagerande och tillgängligt kulturliv.