Inventera marknadsföring

Inventera arrangörers marknadsföringsbehov. På så sätt kan ni stötta dem i att nå ut och att hitta en större publik.

Steg 1: Gå igenom checklistan

Gå tillsammans igenom nedan checklista för att se var ni befinner er i arbetet nu.

Steg 2: Analysera resultatet tillsammans

Utgå från era svar i checklistan. Diskutera och analysera tillsammans för att få en överblick av ert nuläge. 

Här nedanför finns förslag på diskussionsfrågor som ni kan utgå från. Formulera gärna egna som bättre speglar era specifika svar och behov. 

Inventera spridning och räckvidd

  • Hur når information om aktiviteter och arrangemang de invånare som idag missar den, och vilka målgrupper kan vi prioritera? 
  • Vilka strategier kan vi använda för att sprida information mer effektivt över hela kommunen? 
  • Vilka marknadsföringskanaler används mest av olika målgrupper, och hur kan vi utveckla dem för bredare räckvidd? 

Inventera stöd och resurser

  • Vilken typ av stöd med resurser, digital kompetens eller utbildning skulle bäst underlätta arrangörernas marknadsföringsarbete? 
  • Hur kan vi anpassa vårt stöd för att möta arrangörernas specifika behov och stärka deras egen synlighet och räckvidd? 

Steg 3: Prioritera och gör en handlingsplan

Formulera förslag till förbättringar och förändringar (om det behövs). Hur går man vidare sedan då? Jo, nu kan ni komma att behöva prioritera. Det enklaste kan vara att göra en enkel prioriteringsordning. Säkerställ att ni har samma uppfattning om vad prioritera betyder och gör en handlingsplan.  

Här hittar du mer material om hur du på ett enkelt sätt tar fram en effektiv handlingsplan. 

 

Kanske behövs dialog med den ideella sektorn?

Många av svaren på frågorna kanske den ideella sektorn själva måste svara på? Det kan vara en bra ingång till en dialog med dem. Här är några exempel på frågor att ta med som underlag till nästa möte med föreningar och andra aktörer:

Förslag på dialogfrågor

  • Tycker ni att ni får tillräckligt med info om kommunens och andra arrangörers aktiviteter och evenemang?
  • Hur kan vi bli bättre på att nå ut med informationen, och vilka kanaler borde vi satsa mer på? 
  • Behöver ni som arrangörer mer hjälp med resurser, kunskap eller utbildning?
  • Hur kan vi förbättra stödet så att det matchar era behov? 

Mer underlag om varför dialogmöten är viktiga, och metoder för hur sådana möten kan genomföras, hittar du här.