Folkbildning och kultur i samverkan (FOKIS)
Folkhögskolor och kultur har mycket gemensamt, framför allt strävan till bildning. Nätverket FOKIS (Folkbildning och kultur i samverkan) består av folkhögskolor och kulturinstitutioner i Västra Götaland. Samarbetet skapar växelverkan mellan folkbildning och kultur.
Om FOKIS
- Nätverkets medlemmar är beslutade av Västra Götalandsregionens kulturnämnd.
- FOKIS genomförs med stöd av Västra Götalandsregionens kulturnämnd sedan 2013. FOKIS samordnas av Kulturförvaltningen i Västra Götalandsregionen.
- Här kan du läsa det senaste beslutsunderlaget Stöd till rörelseskolor i Västra Götaland för medverkan i FOKIS 2023, från Kulturnämndens sammanträde 31/3 2023.
Syfte
Syftet med nätverket är att i samverkan mellan folkhögskolor och kulturinstitutioner vidga deltagandet i kulturlivet genom att:
- Öka medskapandet i betydelsen forma verksamheten av och med invånarna.
- Utveckla eller introducera metoder och pedagogiska redskap som syftar till att nyttja kultur i läroprocesser.
Formerna för samarbetet
- Representanter från medlemsorganisationerna samlas en gång om året på en heldagskonferens kallad FOKIS-konferensen, däremellan möts de löpande i olika konstellationer. Vartannat år genomför representanterna också en studieresa tillsammans.
- Folkhögskolornas deltagare erbjuds kulturupplevelser, workshops och guidade visningar löpande. En gång om året bjuds de in till en stor gemensam kulturupplevelse, kallad FOKIS-dagen.
- De medverkande kulturinstitutionerna och kulturorganisationerna får möjlighet till en direkt och nära kontakt med folkhögskolor och deras deltagare. Mötena möjliggör en värdefull input på institutionernas arbete med publikutveckling.
Röster från deltagare i nätverket
”Man lär sig så mycket om djurens värld! Bra att vi fick skriva på två språk och kom sen med vänner och familjen att titta på utställningen. De kunde också läsa – det var roligt!”
/Folkhögskoledeltagare efter FOKIS-workshop på Göteborgs Naturhistoriska Museum
Josefine Finér. Foto: Anders Nilsson.
"Det har varit ovärderligt för mig att få träffa andra kulturintresserade lärare och ta del av kulturinstitutionernas arbetssätt och idéer. Det har varit inspirerande att få gå på workshops ledda av deltagare i FOKIS-nätverket. Det har gjort mig mer kreativ och nyfiken på hur andra jobbar för att sprida kultur i sina klasser."
/Josefin Finér, lärare på allmän kurs på Angered folkhögskola.
”Tack vare samverkan med folkhögskolorna har vi fått tillfälle att reflektera kring vår verksamhet – framför allt utifrån ett tillgänglighetsperspektiv där texter, bemötande och metoder har utvecklats. Vi har till exempel utvecklat nya metoder för att arbeta med grupper i utställningarna som handlar mindre om teori och språk, och mer om upplevelsen och egna känslor där deltagarna berättar för oss om sina tolkningar av verken – snarare än tvärt om.”
/Röda Sten Konsthalls personal
Hanna Källberg. Foto: Anders Nilsson.
"På vår skola vill vi få in kultur på så många sätt som möjligt. Ett fantastiskt sätt är att få vara en del av FOKIS. Vi åker till operan på rundvandring eller föreställning, lyssnar på Symfonikerna, tittar på konst på Röda sten och deltar i skapande med museipedagogen eller pratar hållbarhet på Borås textilmuseum. Detta samarbete skapar nya tankar och idéer hos våra deltagare och de får möta kulturscener som de aldrig annars kommer i kontakt med. För en del är det första gången de hör livemusik, att få vara med att organisera detta är storslaget!"
/Hanna Källberg, pedagogisk utvecklingsledare på Hjälmared Folkhögskola.