Projekt

Att utveckla regionala leder innebär även att vi lär oss av andra regioner i Sverige och Europa och delar med oss av vår erfarenhet. Detta för att skapa ett nationellt nätverk av kvalitetssäkrade vandrings- och cykelleder för invånare och besökare och bidra till landsbygdsutveckling, bättre folkhälsa och ökat intresse för natur och miljö.

Några av dessa projekt är CultRinG som är ett Interreg Europe projekt och Hållbar produktutveckling (HPU) som finansierades av Tillväxtverket.

Hållbar produktutveckling

Turistrådet Västsverige och Västra Götalandsregionen genomförde 2016–2019 projektet Hållbar produktutveckling i Västsverige. Syftet var att stärka besöksnäringen genom att skapa kvalitets- och hållbarhetssäkrade produkter som kombinerar kulturupplevelser med vandring och cykling.

Projektet genomfördes med sex andra regioner i Sverige och har affärsutvecklat flera besöksnäringsföretag i Västra Götaland och skapat hållbara cykel- och vandringsprodukter. Allra viktigast är att det inneburit ett viktigt steg för hållbar ledutveckling i Västra Götalandsregionen och lade grunden till arbetet med Nationella ramverket för vandringsleder i Sverige.

Läs mer om HPU

CultRInG

CultRInG (Cultural Routes for Investment and Growth) är ett EU Interreg-projekt som pågick 2016-2019 och är nu avslutat. Hållbar kulturturism stod i fokus och att skapa fler och bättre sk Cultural Routes i Europa och bidra till landsbygdsutveckling.

Cult-RInG är ett interregionalt samarbetsprojekt om ”Kulturvägar som investering för tillväxt och sysselsättning” (Cult-RinG) inleddes i januari 2017, med bidrag från Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) inom ramen för programmet Interreg Europe.

Projektet Cult-RInG samordnades av regionen Mellersta Makedonien i Grekland och har fem andra samarbetspartners: Regionen Lazio i Italien, Västra Götalandsregionen i Sverige, Podkarpackies regionala organ för turistfrågor i Polen, kommunförbundet i Alto Minho i Portugal och Pafos regionala organ för turistfrågor på Cypern.

Läs mer om Cult-RInG.