Marknadsför din fika
Har du en fikaupplevelse som du vill marknadsföra? Läs mer om hur du gör för att komma med i Västsveriges evenemangskalender.
Svensk fikakultur är ett kulturarv som intresserar både svenska och utländska gäster, något som Prisma VG nu vill lyfta genom upplevelser och berättelser.
Den svenska fikatraditionen kan sägas spåras till så tidigt som år 1685. Det var då det första knappa halvkilot kaffe anlände till Sverige via Göteborgs hamn, men dryckens genomslag skulle få vänta ett par decennier tills det att Karl XII återvände hem från Turkiet 1714.
I början dracks kaffe främst i hemmen, men under industrialismens framväxt på 1800-talet växte behovet av pauser då arbetarna behövde en stunds vila och möjlighet att äta något. Fikatraditionen började ta form.
Fika är en unik vardagskultur och består av ingredienserna kaffe, kaka, paus och prat. En ”Swedish fika” är något mer än en latte på språng eller en espresso på stående fot och har på senare år blivit en reseanledning i sig självt.
Prisma VG stöttar föreningar och näringsliv att lyfta detta kulturarv genom att skapa fikaupplevelser och sprida berättelsen om svenskt fika. Här kan du läsa mer om Prisma.
Vad gör din förening kopplat till fika? Kanske har ni olika evenemang som 11-kaffe, hembygdskafé, kafferep eller andra traditioner? Har ni föremål som kaffekoppar och bakformar i era samlingar eller receptböcker och lokala bakverk som ni säljer i ert kafé?
Planera redan nu in fika-aktiviteter till Internationella fikadagen den 20 oktober. Låt oss fira den!
Hör gärna av dig till oss om du vill få stöd i att utveckla ert fikakoncept.