Repatriering och restitution

Repatriering eller restitution avser processen där kulturobjekt återlämnas till en nation, stat, urfolk eller individ.

Objekt aktuella för denna process är sådana som bedömts ha förvärvats illegalt eller oetiskt.  

Återlämning

En återlämning av kulturobjekt i samlingarna, i form av repatriering och/eller restitution, kan initieras av såväl KU som utomstående part.

Objekt som primärt är aktuella är sådana som förvärvats från den senare delen av 1800-talet samt där en legitim mottagare går att identifiera. För mänskliga kvarlevor från modern tid arbetar KU proaktivt med repatriering. Se vidare nedan, Objekt aktuella för återlämning.


Objekt aktuella för återlämning

Objekt aktuella för repatriering är objekt som förvärvats illegalt (vid tidpunkt för förvärvet), objekt som förvärvats oetiskt, och objekt som är förvärvade via tredje part (där parten ej haft giltig äganderätt av objektet vid förvärvstillfället).

Kulturförvaltningen arbetar aktivt med återlämningsfrågor. Det innebär att:

  • Vid förvärv ska proveniensen alltid vara kartlagd. Objekt som misstänks vara stulna eller plundrade förvärvas inte.
  • Varje enhet ansvarar för att identifiera samlingar som kan innehålla illegalt och oetiskt förvärvade objekt, exempelvis till följd av en kolonial maktstruktur eller ojämlika maktförhållanden. I första hand berörs objekt som tillförts samlingar i modern tid (senare delen av 1800-talet och framåt).

Mänskliga kvarlevor från modern tid (förvärvade under senare delen av 1800-talet och framåt) ska kartläggas. Proveniens ska utredas och tas vidare vid behov.


Beslutsprocess vid återlämning

Utredning ska företas på ett opartiskt sätt, baserat på vetenskapliga, professionella och humanitära principer och med utgångspunkt i relevant lagstiftning.

Handläggning av återlämningsärenden utförs av en rådsfunktion, eventuellt med deltagande av kravställande part. Vid handläggning av återlämningsärenden används Riksantikvarieämbetet processtöd som utgångspunkt.

Beslut om utredning företas av avdelningschef. En för ändamålet tillsatt rådsfunktion bereder ett beslutsunderlag. Beslut om repatriering/restitution /återlämnande fattas av förvaltningschef och föreläggs styrelsen.


Återlämningsärenden – processbeskrivning

Kulturförvaltningen utreder återlämningsärenden medels en för ändamålet tillsatt rådsfunktion. Inom rådet tillsätts en kontaktperson gentemot kravställaren/mottagaren samt en ärendehandläggare. Vid behov kan kravställande/mottagande part ingå i rådet.

Ett ärende skapas i diariet. All dokumentation kring ärendet samlas på ett ställe.

Kontaktpersonen upprättar en kommunikationsplan och säkerställer en öppen dialog med kravställaren/mottagaren. Kommunikationsplanen bör trygga en transparent process såväl utåt som inåt i organisationen.

Rådet bereder ett beslutsunderlag med utgångspunkt i en kartläggning av:

  • Objektets ägarskap
  • Objektets proveniens
  • Eventuella hälso- och miljörisker
  • Kravställarens/mottagarens legitimitet kring anspråket.
  • Sammanvägd bedömning av objekts relevans och signifikans.

Krav från extern part ska vara underbyggt med motivering.

Rådet kontrollerar äganderätten till objektet, utreder proveniensen och utvärderar eventuella hälso- och miljörisker. Om

Kulturförvaltningen utreder återlämningsärenden medels en för ändamålet tillsatt rådsfunktion. Inom rådet tillsätts en kontaktperson gentemot kravställaren/mottagaren samt en ärendehandläggare. Vid behov kan kravställande/mottagande part ingå i rådet.

Ett ärende skapas i diariet. All dokumentation kring ärendet samlas på ett ställe.

Kontaktpersonen upprättar en kommunikationsplan och säkerställer en öppen dialog med kravställaren/mottagaren. Kommunikationsplanen bör trygga en transparent process såväl utåt som inåt i organisationen.

Rådet bereder ett beslutsunderlag med utgångspunkt i en kartläggning av:

  • Objektets ägarskap
  • Objektets proveniens
  • Eventuella hälso- och miljörisker
  • Kravställarens/mottagarens legitimitet kring anspråket.
  • Sammanvägd bedömning av objekts relevans och signifikans.

Krav från extern part ska vara underbyggt med motivering.

Rådet kontrollerar äganderätten till objektet, utreder proveniensen och utvärderar eventuella hälso- och miljörisker. Om

Kulturförvaltningen utreder återlämningsärenden medels en för ändamålet tillsatt rådsfunktion. Inom rådet tillsätts en kontaktperson gentemot kravställaren/mottagaren samt en ärendehandläggare. Vid behov kan kravställande/mottagande part ingå i rådet.

Ett ärende skapas i diariet. All dokumentation kring ärendet samlas på ett ställe.

Kontaktpersonen upprättar en kommunikationsplan och säkerställer en öppen dialog med kravställaren/mottagaren. Kommunikationsplanen bör trygga en transparent process såväl utåt som inåt i organisationen.

Rådet bereder ett beslutsunderlag med utgångspunkt i en kartläggning av:

  • Objektets ägarskap
  • Objektets proveniens
  • Eventuella hälso- och miljörisker
  • Kravställarens/mottagarens legitimitet kring anspråket.
  • Sammanvägd bedömning av objekts relevans och signifikans.

Krav från extern part ska vara underbyggt med motivering.

Rådet kontrollerar äganderätten till objektet, utreder proveniensen och utvärderar eventuella hälso- och miljörisker. Om Kulturförvaltningen inte har äganderätt kontaktas ägaren och informeras om ärendet.

Mottagaren utreds (kravets legitimitet, mottagarens koppling till objekt mm). Eventuell kravställaren ska styrka sina anspråk genom lämplig dokumentation. Kravställaren ges möjlighet att komplettera sin ansökan vid behov. Om det under utredningen framkommer att andra parter kan ha intresse av anspråket underrättar Kulturförvaltningen kravställaren samt potentiellt intresserade parter. Ett objekt repatrieras i allmänhet inte om det finns flera potentiella mottagare som bedöms ha lika legitima grunder till krav och som har olika uppfattning om vad som bör ske med objektet.

Rådet utför en sammanvägd bedömning av objekts relevans och signifikans. Handläggaren ställer samman ett beslutsunderlag med rådets rekommendation.

Beslutet hanteras av förvaltningschef och föreläggs styrelsen

Beslut med motivering meddelas skriftligen till mottagaren/kravställaren. Personalen informeras. Beslut och beslutsunderlag dokumenteras och arkiveras hos Kulturförvaltningen (se Information om samlingarna).

Beslutet verkställs. Ärendet avslutas.

ej har äganderätt kontaktas ägaren och informeras om ärendet.

Mottagaren utreds (kravets legitimitet, mottagarens koppling till objekt mm). Eventuell kravställaren ska styrka sina anspråk genom lämplig dokumentation. Kravställaren ges möjlighet att komplettera sin ansökan vid behov. Om det under utredningen framkommer att andra parter kan ha intresse av anspråket underrättar Kulturförvaltningen kravställaren samt potentiellt intresserade parter. Ett objekt repatrieras i allmänhet inte om det finns flera potentiella mottagare som bedöms ha lika legitima grunder till krav och som har olika uppfattning om vad som bör ske med objektet.

Rådet utför en sammanvägd bedömning av objekts relevans och signifikans. Handläggaren ställer samman ett beslutsunderlag med rådets rekommendation.

Beslutet hanteras av förvaltningschef och föreläggs styrelsen

Beslut med motivering meddelas skriftligen till mottagaren/kravställaren. Personalen informeras. Beslut och beslutsunderlag dokumenteras och arkiveras hos Kulturförvaltningen (se Information om samlingarna).

Beslutet verkställs. Ärendet avslutas.

ej har äganderätt kontaktas ägaren och informeras om ärendet.

Mottagaren utreds (kravets legitimitet, mottagarens koppling till objekt mm). Eventuell kravställaren ska styrka sina anspråk genom lämplig dokumentation. Kravställaren ges möjlighet att komplettera sin ansökan vid behov. Om det under utredningen framkommer att andra parter kan ha intresse av anspråket underrättar Kulturförvaltningen kravställaren samt potentiellt intresserade parter. Ett objekt repatrieras i allmänhet inte om det finns flera potentiella mottagare som bedöms ha lika legitima grunder till krav och som har olika uppfattning om vad som bör ske med objektet.

Rådet utför en sammanvägd bedömning av objekts relevans och signifikans. Handläggaren ställer samman ett beslutsunderlag med rådets rekommendation.

Beslutet hanteras av förvaltningschef och föreläggs styrelsen

Beslut med motivering meddelas skriftligen till mottagaren/kravställaren. Personalen informeras. Beslut och beslutsunderlag dokumenteras och arkiveras hos Kulturförvaltningen (se Information om samlingarna).

Beslutet verkställs. Ärendet avslutas.