Kunskapsuppbyggnad och kunskapsutveckling

Som VGR:s utförarförvaltning inom kulturområdet, ska Kulturförvaltningen vara ”en tillgänglig och värdeskapande kunskapsorganisation, som arbetar behovsorienterad för hållbar samhällsutveckling”. Kunskapsuppbyggnad och kunskapsutveckling utgör strategiska områden för att nå denna position.

Alla som jobbar på museum hanterar kunskap på ett eller annat sätt. Kunskap uppstår i mötet mellan besökaren och medarbetare i värdskapet, i arbetet med utställningar eller förvaltningen av samlingarna, i samarbeten med andra museer, högskola och universitet och inom ramen för olika kunskapsprojekt.

Kunskapsuppbyggnad

När kunskap tas tillvara på ett systematiskt sätt, genom att hämta in och koppla samman information – exempelvis till objekten i samlingarna, biobanker eller arkiv och databaser – pratar vi om kunskapsuppbyggnad.

Kunskapsuppbyggnad sker i anslutning till förvärv, produktion av utställningar, digitisering och digitalisering m.m. Till kunskapsuppbyggnad hör också humanistiska, samhällsvetenskapliga och kulturhistoriska aspekter som ingår i museernas förvaltningsuppdrag, exempelvis specifika metodrelaterade kompetenser i form av förvaringslösningar, vård och konservering av föremål, bebyggelsehistoriska och arkeologiska undersökningar, etnologiska fältundersökningar, hantering av foton/fotosamlingar och skrivet minnesmaterial, liksom allmänna museologiska kunskaper knutna till pedagogik och publik verksamhet.

Kunskapsuppbyggnad kan, men behöver inte, inkludera forskning.

Forskning

Skillnaden mellan kunskapsuppbyggnad och forskning är liten men distinkt. Där var kunskapsuppbyggnad kretsar kring en inhämtning och sammankoppling av information, styrs forskning av en eller flera specifika forskningsfrågor som söks att besvaras på vetenskaplig grund. Med det utmärks forskning av ett problematiserande syfte och analys, med tillämpning av teoretiska verktyg. Ett formellt kriterium för forskning brukar också bestå i att arbetet utförs av disputerade medarbetare, eller sker under ledning av en forskare eller forskargrupp. Exempel på forskning utgörs av vetenskapligt strukturerade projekt som ger kunskap om teknisk och kemisk sammansättning, proveniens och identifiering, arternas evolutionära historia eller organismers roll i ekosystemen. Forskningsprojekt kan också mynna ut i en infrastrukturell utveckling av produkter, processer eller system.

För att den kunskap som hämtas in, byggs upp och förvaltas ska kunna användas inom ramen för Kulturförvaltningens målsättningar, behöver den utvecklas. Det är genom kunskapsutveckling som kunskap bereds en signifikans för samhället i en vidare bemärkelse – genom en positionering av kunskap i relation till olika målgrupper och samhällsbehov.

Kunskapsutveckling

För att den kunskap som hämtas in, byggs upp och förvaltas ska kunna användas inom ramen för Kulturförvaltningens målsättningar, behöver den utvecklas. Det är genom kunskapsutveckling som kunskap bereds en signifikans för samhället i en vidare bemärkelse – genom en positionering av kunskap i relation till olika målgrupper och samhällsbehov.

Begreppet kunskapsutveckling är i sammanhanget kopplat till museernas samhällsuppdrag, och syftar till det värdeskapande arbetet som bereder en vidare signifikans för den kunskap som framställs genom kunskapsuppbyggnad och forskning. I kunskapsutvecklingen ska kunskapsuppbyggnad, forskning och förmedling ses som verktyg, snarare än ändamål. Kunskapsutveckling positioneras i relation till olika målgrupper och samhällsbehov, och förankras i lyhördhet, delaktighet och inkludering. Med det bygger kunskapsutveckling i grunden på samverkan – över avdelnings- och enhetsgränser, mellan institutioner samt mellan avsändaren och mottagaren. Kunskapsuppbyggnad på museum ska vara kunskapsutvecklande.

Angelägna kunskapsområden

Med utgångspunkt i lagstiftning och det regionala uppdraget identifierar Kulturförvaltningen en strategisk kunskapsuppbyggnad som ett oumbärligt verktyg i all kunskapsutveckling på enheterna, under förutsättning att den sker inom ramen för Kulturförvaltningens övergripande verksamhetsmål, och enheternas långsiktiga utvecklingsmål.

Enheterna ska utifrån sitt ämnesområde bidra till samhället och dess utveckling. Relevanta ämnesområden är naturhistoria, kulturhistoria, medeltids- och bronsåldersarkeologi, industrihistoria samt byggnadsvård, för vilka samlingarna utgör forskningsinfrastrukturen.

Angelägna kunskapsområden knyter an till samhället och samhällsutvecklingen och nyanserar och bereder fler perspektiv på samlingarna och samtiden, ökar kunskapen om det samtida samhället med utgångspunkt i mänsklighetens historia och relationen till dess omvärld, skapar opinion och bidrar till användarens källkritiska förmåga. Kunskaps- och forskningsprojekt som riktas mot en mångfald av mottagargrupper och tillämpningsområden premieras.


Kunskapsöverföring

Det är avgörande att den kunskap som framställs inom ramen för verksamheterna tas tillvara och dokumenteras.

För det interna arbetet med samlingsrelaterad kunskap finns processerna BeståndsinventeringKatalogisering och Samlingsöversyn som hjälp.

När det gäller externa kunskapsprojekt är återkoppling avgörande. Vid forskningsprojekt, provtagning, och analys kopplat till samlingarna, ska extern part förbinda sig att återkoppla med resultaten så att dessa kan användas i verksamheten (se även Ledande principer för mänskliga kvarlevor). Forskningsresultat ska vara Kulturförvaltningen/enheten tillhanda senast inom fyra år från ansökningstillfället. Resultaten arkiveras på enheten och görs sökbara via accessions/generalkatalogen (se även Besök till samlingarna).


Forskningsbidrag och stipendier

Har du ett spännande projekt du önskar utveckla? Säkerställ att ditt projekt passar inom ramen för verksamhetsmålen och bifalls av din närmaste chef. Redo att köra? Sök bidrag! Nedan hittar du länkar till stiftelser och andra förvaltare som tillhandahåller mindre och medelstora bidrag. Lycka till!

Som du ser saknas länkar till aktörer som förvaltar större FoU-medel såsom Vinnova och EU. Dessa medel delas vanligen endast ut till omfattande projekt som drivs av institutioner med disputerade forskare, ofta i samverkan med andra. Eftersom dessa typer av samverkansprojekt kräver stora resurser ska de alltid ske i samförstånd med din närmaste chef.

Här hittar du listan över medel och stöd som går att söka.