Korgresidens i Skövde 2023
Den 9–16 september fick en slöjdare som arbetar med traditionella korgflätningstekniker fördjupa sig inom korgslöjd under vårt residens i Skövde. Slöjdaren fick även möjlighet att samverka med en videokonstnär som gjorde en parallell residensperiod. Residenter var Marion Larsson (korg) och Anna Hulth (videokonst).
Residenset vände sig till slöjdare som kommit förbi nybörjarstadiet inom korgflätning, och som arbetar i till exempel rot, hassel, furuspån, en eller bast. Målet är att undersöka hur korgens fascinerande värld kan visas bortom kommersiella eller pedagogiska ramverk och vi har sökt en resident som är nyfiken på att möta – eller krocka – korgslöjden med ett yngre praktiskt hantverk, videokonst.
Möte med en videokonstnär
Korgresidenset skedde samtidigt som ett residens där en videokonstnär fick möjlighet att fördjupa sig inom sin konstform. Slöjdaren och videokonstnären jobbade parallellt med sina respektive projekt men uppmuntrades att involvera varandra och sammanföra sina discipliner.
Residensets ingång
Hur många kunde göra rörlig bild för hundra år sedan, jämfört med i dag?
Hur många kunde fläta en korg för hundra år sedan, jämfört med i dag?
I dag är rörlig bild en självklarhet, men i relation till korgflätandet som funnits i minst 12 000 år, är uttrycksformen ny. Den rörliga bilden har fått en explosiv spridning, medan korgflätning nu är närmast exklusivt. För bara hundra år sedan fanns kunskapen och möjligheten att skapa film endast hos några få, medan färdigheten att fläta en korg var allmänt spridd. I dag är det tvärtom.
Vi ville uppmuntra de sökande att fundera över dessa mediers utveckling och kanske spegla dem mot varandra? Kan två uttryck som har så skilda villkor och som både historiskt och hantverksmässigt står långt ifrån varandra, samtala? Kan vi se likheter? Båda tekniker kan ha med samlande att göra. I den ena samlar du potatis eller svamp, med den andra uttryck, minnen, porträtt av människor – eller kaniner...