I dansande rum
I dansande rum – en upptäcktsfärd i dans och arkitektur
I dansande rum är en metod för att arbeta med dans och arkitektur i grundskolan, inom ramen för ordinarie skolarbete. Till metoden finns en lärarhandledning och material, bland annat monteringsbara boxar. Det går att anpassa materialet, till exempel genom att fokusera mer på lek med yngre barn och mer på tankeprocesser för lite äldre barn.
Metoden kan användas av alla som arbetar med barn och unga i skolan, till exempel pedagoger, dansare och arkitekter. Den kan också användas i annan kulturpedagogisk verksamhet till exempel i kulturskola eller museiverksamhet.
Här hittar du ett kort filmklipp på hur det kan se ut när man jobbar utifrån metoden:
Lärarhandledning och övrigt material kan du ladda ner som PDF längre ner på sidan.
Vill du arbeta med metoden och vill veta mer? Kontakta Anna Åkerström, danskonsulent eller Mania Teimouri, konsulent för samtida konst, arkitektur, form och design på Förvaltningen för kulturutveckling.
Varför dans och arkitektur?
Att förstå den egna kroppen ökar förståelsen för hur vi fungerar som människor och hjälper oss att kommunicera. Den rumsliga förståelsen hjälper oss att relatera till omgivningen och andra människor. Vi vill med den här metoden inspirera fler till att tillsammans undersöka hur kropp och rum hänger ihop. Vi vill också uppmuntra till skapande och upptäckandet av nya sorters rum och nya rörelser. Här är det viktigt att individen både får undersöka själv – och ta reda på nya saker tillsammans med andra. Läs mer nedan.
I dansande rum – materialet
Materialet består av:
• en lärarhandledning
• ritning till box i byggsats
• en snurra med lägesord
• kort med rörelseord
• bildkort med olika kroppsdelar
Materialet kan anpassas för många olika kroppar och olika förutsättningar. I materialet finns hänvisningar med förslag på hur du kan tänka kring vissa specifika moment. Det är också öppet för att skapa helt egna upplägg och variationer på övningar, beroende på vad din grupp är nyfiken på. Arbetar du med elever som har funktionsvariationer hänvisar vi även till Kultur i Västs skrift Hemma i kroppen. Här får du fördjupning kring hur du kan skapa tillsammans med elever som har funktionsvariationer. Skriften är skapad för danssammanhang men kan användas för flera konstarter.
Läs mer om boxarna nedan.
Bakgrund
Projektet I dansande rum startades av dåvarande Kultur i Väst (sedan 2020 Förvaltningen för kulturutveckling) hösten 2014. För att undersöka hur dans och arkitektur kan mötas fick arkitekten Sara Förbom och danskonstnären Anna Bergström i uppdrag att arbeta med ett metodutvecklingsprojekt kring hur man lyfter barns berättelser genom dans och rörelse i rummet. Under våren 2015 gjordes en förstudie och planering. Projektet genomfördes i årskurs 3 på Emmaskolan under hösten 2015.