Greta årskurs 4–6
Dokumentärfilmen om Greta Thunberg följer klimataktivisten i ett drygt år, från den första skolstrejksveckan utanför riksdagen 2018 till de globala klimatdemonstrationerna i september 2019 då ungefär 7 miljoner människor runtom i världen deltog. Vi får ta del av hennes vardag med familjen, inklusive ponnyn och hundarna, och vi får följa med på hennes resor i Europa och USA för att hålla tal till världens ledare och till klimataktivister.
Streamas via Filmriket Play.
Som hon själv säger i filmen så framstår alltihop ofta som ”en dröm, eller en film” eftersom det är så överväldigande – men det är Gretas, mänsklighetens och jordklotets verklighet vi tar del av. Ofta är det roligt, rentav fantastiskt, men ibland är det också ganska hemskt att vara 15 år och bemöta så mycket förhoppningar, så mycket ansvar – och så mycket hat. Filmen ses helst i sin helhet, men särskilt för de lägre årskurserna går det också bra att visa klipp. Välj då gärna klipp som knyter an till de teman som lyfts fram i frågorna och uppgifterna.
- För den som vill läsa mer om Gretas kamp finns en rad böcker, bl a Små människor, stora drömmar: Greta Thunberg för de yngre. Särskilt rekommenderas boken No One Is Too Small to Make A Difference som samlar några av Gretas berömda tal till världens ledare och som passar utmärkt att använda inom undervisningen.
- Organisationen Våra barns klimat ger konkreta råd om hur du som lärare kan prata med eleverna om klimatkrisen och bemöta deras oro.
- På KP-webben finns en intervju med ”Jorun”, 14 år, om att leva med klimatångest. Den kan användas som utgångspunkt för samtal med elever.
- Det finns rapporter och pågående forskning om barn, unga och klimatångest som kan användas som utgångspunkt för samtal med elever:
- ”Stora skillnader i barns och ungas inställning till klimatet” (2023).
- ”Ny undersökning om klimatet med 10 000 unga” (2021).
- Svenska filminstitutets har intervjuat klimatpsykologen Kata Nylén om klimatångest och hur vuxna kan bemöta och lindra barns oro.
- Det finns flera forskningsstudier som visar olika positiva effekter av att växa upp med relation till och respekt för naturen, och som kan användas som utgångspunkt för samtal med elever om deras erfarenheter:
- ”Barn som känner samhörighet med naturen är lyckligare”.
- ”Barn som förstår naturen skyddar den”.
- För ytterligare tips se även Svenska filminstitutets satsning ”Klimat på film”.
- När Greta såg en film om klimatförändringarna i skolan blev hon ledsen och orolig och fick det som brukar kallas klimatångest. Det värsta var enligt henne att nästan alla kände till klimatkrisen och vad den kunde leda till – men ändå inte gjorde tillräckligt för att stoppa utvecklingen. Vad känner ni till om klimatkrisen? Var har ni fått kunskapen om klimatkrisen ifrån; genom skolan eller på andra sätt?
- ”Klimatångest” är ett samlingsord för känslor av obehag inför klimatförändringarna och klimatkrisen (se Klimatångest). En del människor känner mer oro inför framtiden än andra, men de flesta mår bättre om de pratar om sina känslor och/eller får utlopp för sina känslor genom att agera eller uttrycka sig estetiskt. Hur känner ni när ni tänker på klimatkrisen? Om ni känner oro: brukar ni göra något för att lindra den? Fundera enskilt, rita, berätta för och lyssna på varandra!
- Greta blev först väldigt nedslagen när hon förstod omfattningen av klimatkrisen. Men så småningom bestämde hon sig för att engagera sig och försöka motarbeta klimatförändringarna på olika sätt. Hon tänkte: ”Varför ska jag ge upp när det finns så oändligt mycket jag skulle kunna göra?” Hur tänker ni kring det? Känner ni att ni, precis som Greta, skulle kunna bidra till förändringar, eller känner ni er uppgivna; att det inte är någon idé att försöka göra något? Varför/varför inte?
- Gretas familj var tidigare vad hon kallar ”högkonsumerande” och bidrog därför mycket till klimatförändringarna; de åt kött, reste med flyg och bensinbil och köpte mycket prylar. Nu har de ställt om och lever mer klimatsmart. Själv säger Greta att hon mest har gjort ”mindre förändringar” av sin livsstil genom att inte längre flyga, köpa nya saker eller äta kött och mejeriprodukter. Hur ser din och din familjs livsstil ut? Hur klimatsmarta är ni, tror du? Har du och dina föräldrar samma inställning till att leva klimatsmart?
- Vad skulle ni kunna göra för att minska era klimatavtryck; både var för sig och tillsammans? Här hittar ni fakta och inspiration:
- WWF (Världsnaturfonden): https://www.wwf.se/utbildning/unga/
- SMHI
- SO-rummet om hållbar utveckling.
- KP-webben
- När Greta sitter på segelbåten på väg mot New York i USA längtar hon hem. Hon känner hon sig ledsen och tyngd av ansvar och säger: ”Det är så mycket ansvar. Jag vill inte behöva göra det här. Det är för mycket för mig. (…) Det är så mycket ansvar.” Vad tror ni att hon menar med det? Vad känner hon ansvar för – och varför? Vem eller vilka borde ta ansvar i stället för Greta?
- När Greta är ute och reser säger hon flera gånger att hon saknar hundarna. Vilken betydelse har hennes hundar och häst för henne? Vad gör hon tillsammans med sina djur? Vad tror ni att hon känner för dem? Och vad tror ni att de känner för henne?
- Många människor tycker att det är enklare att umgås med djur än med andra människor. Vad tycker ni? Vilka fördelar finns det att umgås med djur? Även om djur inte kan prata människospråk så kan människor och djur ibland förstå varandra och kommunicera på andra sätt än med ord. Har ni varit med om det? Hur tror ni att det går till?
Originaltitel: Greta
Genre: Dokumentär
Regissör: Nathan Grossman
Längd: 96 minuter
Åldersgräns: Barntillåten, från cirka 7 år
Utgivningsår: 2020
Språk och text: Svenskt och engelskt tal, svensk text
Trailer