Temat för 2025 års Filmkunnighetsdag är Arkiv. Vad gör vi av arkiv? Vad skapar vi för framtida arkiv? Kan arkiv missbrukas och i så fall hur? Hur kommer digitaliseringen påverka arkivarbete? Årets gäster kommer på många olika sätt att vrida och vända på arkivens olika funktioner.
Västra Götalandsregionen arrangerar en årlig inspirationsdag i Göteborg, i samband med Göteborg Film Festival. Fokus i stort är filmkunnighet för barn och unga. Filmkunnighetsdagen är en inspirationsdag för de vuxna som jobbar med målgruppen i olika roller. Vi vill förmedla kreativa kompetenser och diskutera den rörliga bildens betydelse för barn och unga idag.
När: 28 januari 2025 Var: Bergakungen. Göteborg Tema: Arkiv Pris: 500 kronor per person, exkl. moms
Film och tv – 1900-talets viktigaste nöjesformer – har bland annat använts för att förmedla kollektiva berättelser. Man har med hjälp av rörliga- och stillbilder även dokumenterat och bevarat viktiga historiska händelser. Titanic, månlandningen, 11:e september; dessa händelser har med hjälp av medier och populärkultur ristats in i våra kollektiva minnen. De fortsätter forma våra minnesbilder av det förflutna, oavsett om vi varit på plats eller inte. Arkivering kan med andra ord bistå, men kanske också förändra historieskrivningar och kollektiva minnesbilder.
Dagens program
Daniel Sjölin inleder dagen med en djupt personlig reflektion kring ord, talförlust och en medföljande identitetskris som resultat. Vad händer när en författare tappar sitt ordminne?
Sjölin är aktuell med Fältskärsv, en bok som utforskar vad som händer med män som blivit utsatta för sexuellt våld i barndomen, hur traumat påverkar deras minne, identitet, självbild och skrivande.
Frida Johansson Metso: Kroppen som arkiv
Hur “minns” kroppen sitt trauma och hur påverkar traumatiska upplevelser oss? Frida Johansson Metso beskriver hur förrädiskt vårt minne är som arkiv och vad vi kan göra för att bevara eller förstöra minnesbilder – både i film och livet kan vi vilja manipulera hur vi formas av svåra händelser.
Frida Johansson Metso är leg. psykolog med fokus på traumatiserade flyktingar. Hon är samordnare för Röda Korsets kompetenscenter för tortyr- och krigsskaderehabilitering som driver forskningsprojekt om bättre vård för krigsskadade och torterade flyktingar.
Jan Holmberg: Slutet på filmen?
Filmen, 1900-talets viktigaste konstform, var också – och är – en av de viktigaste förmedlarna av historiskt källmaterial. Men materialet är bräckligt. Redan den analoga filmen hade en begränsad livslängd (till exempel har 80–90 procent av stumfilmen gått förlorad), men digitala lagringsmedier har en ännu sämre prognos. Hur ser framtiden ut för vårt färska förflutna?
Jan Holmberg är fil.dr i filmvetenskap och vd för Stiftelsen Ingmar Bergman.
Göran Hugo Olsson: Arkivfilm som praktik, från The Black Power Mixtape 1967–75 till Israel Palestina på svensk TV 1958–89
Hör regissören Göran Hugo Olsson berätta om sitt kompilativa arkivarbete. I The Black Power Mixtape 1967–1975 skildrade han medborgarrättsrörelsen i USA. I Om våld vävdes arkivmaterial från uppgörelsen med kolonialismen på den afrikanska kontinenten ihop med stycken ur Frantz Fanons Jordens fördömda. I det senaste projektet Israel Palestina på svensk TV 1958–1989 återvänder han till SVT:s arkiv och klipper ihop bilder av den israeliska statens uppkomst med Palestinas frihetskamp.
Göran Hugo Olsson är en svensk dokumentärfilmare samt filmregissör, manusförfattare, filmfotograf och producent.
1 av 3
Danial Brännström
2 av 3
Anna Linder
3 av 3
Jonelle Twum
Runda bordssamtal: Kulturarv, kompletterande arkiv och historieskrivningar
Samtalet kretsar kring pedagogiska perspektiv och arbete med barn och unga. Hör deltagarna prata om hur man på olika sätt kan jobba med arkiv i skolan. Varför är arkiven viktiga för skolan? Hur jobbar man med skolor och varför? Varje arkiv både bevarar och tillgängliggör sina samlingar. Hur jobbar man pedagogiskt med tillgängliggörandet?
Medverkande:
Danial Brännström är Cinematekschef vid Svenska Filminstutet. Cinemateket har uppdraget att tillgängliggöra och utveckla filmarvet. Arbetet sker såväl kvantitativt som kuraterande. Barn och unga har ett särskilt fokus för enheten som arbetar med filmen som en upplevelse, resurs och kunskapskälla i skolan och på fritiden.
Anna Linder är grundare och konstnärlig ledare för SAQMI (The Swedish Archive for Queer Moving Images). Linder är verksam framför allt inom konst och film som kulturproducent, curator och konstnär. Linder har arbetat med att synliggöra och bevara film i alla dess led från att vara producent, distributör, press- och marknadsförare, biografföreståndare till att arbeta med insamling och arkivering.
Jonelle Twum ärfilmskapare, konstnär, grundare och konstnärlig ledare för Black Archives Sweden. I sitt arbete utforskar hon ofta frågor om villkoren kring synlighet/osynlighet, minnen och historieskildringar utifrån ett svart feministiskt perspektiv. Twum är grundare av Black Archives Sweden, ett samtida arkiv som tar sin utgångspunkt i afrosvenskars erfarenheter.
1 av 2
Balsam Karam
2 av 2
Nils-Petter Löfstedt
Balsam Karam och Nils-Petter Löfstedt: Privata arkiv
Nils Petter Löfstedts film På Hvitfeldtska bodde vi tar sin utgångspunkt i regissörens egna filmer och fotografier, tagna under EU-toppmötet i Göteborg 2001. Genom att återbesöka det egna arkivmaterialet försöker regissören förstå vad det var som hände 20 år tidigare. Balsam Karams film Merely a Memory, utgår från ett privat fotografi när familjehistoria ska skildras. Hör Löfstedt och Karam prata om vikten av privata arkiv och minnen för det konstnärliga arbetet.
Balsam Karam är författare, bibliotekarie och universitetsadjunkt i Litterär gestaltning vid HDK-Valand. Hennes två romaner Händelsehorisonten (2018) och Singulariteten (2021) rör sig kring ämnen som fattigdom, krig, trauma och förlust. Hon har ägnat sig åt textil konst, översättning och dramatik.
Nils Petter Löfstedt arbetar som regissör och fotograf och har tidigare gjort filmerna Himlens mörkrum (2017), På Hvitfeldtska bodde vi (2023) och Det omätbara (2024). Han har i flera verk utforskat olika fotografiska arkiv. Ständigt återkommande för Nils Petter är att lyfta fram arbetarklassens värld och verklighet.
Malena Janson: Pedagogiska exempel
Under det föregående året har Malena Janson utvecklat filmpedagogiskt material för Västra Götalandsregionens kulturförvaltning, i form av en omfattande och fördjupande filmhandledning som kan användas från för- till gymnasieskolan. Hör henne berätta om handledningsarbetet och den praktiska tillämpningen. Janson kommer även att presentera den nya filmvetenskapliga antologinSwedish Children's Cinema: History, Ideology and Aesthetics.
Malena Janson är fil.dr i filmvetenskap och universitetslektor i Barn- och ungdomsvetenskap med film och tv för barn, representationer av barn i rörliga bildmedier och filmpedagogik som sina främsta forskningsområden.
Kaly Halkawt Lundström: Scrolla bakåt och framåt – ungdomars privata och kollektiva arkiv online
Kaly Halkawt Lundström forskar om ungas åskådarpraktiker på fritiden. På Filmkunnighetsdagen kommer hon att berätta om hur unga skapar digitala arkivplatser på nätet för att kunna bevara och föra vidare ett slags kulturarv från filmer och serier. Deltagarna i forskningsprojektet skapar egna arkiv där de sprider sina favoritklipp och gör egen fankonst.
Kaly Halkawt är doktorand i barn och ungdomsvetenskap vid Stockholm Universitetet. Hennes forskningsintressen är fankultur, åskådarpraktiker och queerteori.
1 av 2
Tjena tjavo. Regi: Alecio Araci.
2 av 2
Vittne. Regi: Ahmad Al Shehabi.
Filmvisningar
Tjena tjavo Regi: Alecio Araci.
Tommy är en romsk man vars världsåskådning och stolthet raserades när hans son tog sitt liv. Ett år senare dyker en ung kille, Antonio, upp i Tommys grillkiosk och dröjer sig kvar till stängning. Antonio är enligt ryktet ”sån” och har blivit utslängd hemifrån.
Vittne Regi: Ahmad Al Shehabi
Vittne är en samling av arkivbilder från perioden då Ahmad och hans familj rest genom land och över hav för att fly kriget i Syrien. Ahmad, då 13 år gammal, och den 18-åriga systern Manal upplevde kriget och flykten med kameran i handen, nu tio år senare tittar de på klippen och delar med sig sina tankar om denna period.