Sedan slutet av 1800-talet när de första kortfilmer visades för publiker runt om i Europa och världen, har film fungerat som både underhållning och konst. En global nöjesform som lockar stora publiker världen över men också en smalare kulturform som undersöker och dokumenterar viktiga skeenden. Filmindustrier och produktioner är viktiga för sitt kulturella kapital, för samhällsorientering men också för ett lands ekonomiska kulturpolitik. Filmer är globala, de reser, träffar nya publiker, sprider kunskap och berättelser världen runt.
Att se
Filmberättelser kan ses som återspeglingar av våra samhällen, i nutid och dåtid. Men filmer har en förmåga att hjälpa oss att visualisera framtiden och parallella världar. Vi kan äntra universum som vi i vanliga fall inte kan besöka fysiskt.
Film betyder olika saker för olika människor, det är det som är så otroligt med dem. För vissa kan det handla om eskapism. Filmer handlar om att sitta på en biograf, se en berättelse tillsammans med främlingar. Filmer kan också utbilda. De berättar om händelser, personer eller teman vi inte känner till. Filmer är berättelser men filmer är också människor som har idéer om något de vill berätta.
Att prata om/förstå
Filmer kan förstås på många olika sätt. Som publik förstår man förhoppningsvis filmernas budskap och underliggande mening, förutom själva berättelserna. Som filmskapare är det viktigt att kunna uttrycka sig, att dokumentera sitt eget perspektiv på världen och människorna som bor i den. Därför måste vi ständigt jobba med att bjuda in nya röster och idéer. För den som håller i kameran har ett perspektiv och för att kunna nyansera världen bör perspektiven breddas och fler människor inkluderas.
Att göra
Att själv upptäcka vad man kan göra med kameran hjälper oss att förstå vad andra har gjort med den. Vårt kritiska tänkande kring bild uppstår genom praktik. Att planera, filma och sedan redigera det vi filmat ger kunskap om bildberättande och meningsskapande. Kunskap om den rörliga bilden är idag, och ännu mer i framtiden, en nödvändig färdighet för att kunna vara en aktiv medborgare i ett demokratiskt samhälle.
Att se film och rörlig bild
- Vidga vyer
- Visualisera andra universum
- Ge oss upplevelser
- Källa till kunskap
- Skapar dialog och samtal
Att förstå film och rörlig bild
- Budskap och mening
- Redogöra för sammanhang och skapa mening
- Granska och värdera bildens källa
- Bildens kraft
- Konstformens kraft
- Demokrati
- Dess form och kontext
Att göra film
- Färdighet
- Språkutveckling
- Träning i samarbete
- Dialog lärare – elev
- Färdighet för det demokratiska samhället
- Tänka och planera
- Redskap att bearbeta existentiella frågor