Biblioteken och den digitala folkbildningen
Det nationella projektet Digitalt först med användaren i fokus (2018–2020) syftade till att främja en ökad digital kompetens hos allmänheten genom en utbildning av landets folkbibliotekarier via Kungliga biblioteket och de regionala biblioteksverksamheterna. I regeringens uppdrag till KB beskrivs att digital kompetens bland annat innebär att individer är förtrogna med digitala verktyg och tjänster, men omfattar också medie- och informationskunnighet, dvs. kunskaper och förmågor som krävs för att finna, analysera, kritiskt värdera och skapa information i olika medier och sammanhang.
Bibliotekens folkbildande roll lyfts också fram i bibliotekslagen Bibliotekslagen (2013:801), där det står att folkbiblioteken ska ”verka för att öka kunskapen om hur informationsteknik kan användas för kunskapsinhämtning, lärande och delaktighet i kulturlivet”.
Trots allt detta, och trots att biblioteken sedan den nationella kampanjen Digidel2013 och ännu längre tillbaka verkat för att öka den digitala delaktigheten, uttrycks ofta en osäkerhet om vilken som är bibliotekets roll och vilket ansvar biblioteket har gentemot besökarnas behov av stöd och hjälp. Frågorna om vad biblioteken bör/ska/kan hjälpa till med återkommer. Vilket är bibliotekets ansvar? Hur avgränsas uppdraget? Vilken samverkan finns/behöver byggas med andra aktörer?
Dessa frågeställningar vill vi utforska i en webbinarieserie under året. Terese Raymond, Digidelnätverkets nationella koordinator, är ciceron och moderator och leder samtalen mellan olika inbjudna gäster. Som en röd tråd genom alla träffar löper Digiteketkursen DigidelCenter på bibliotek i kombination med aktuella rapporter och studier.
Det går att följa alla webbinarier och ta del av allt studiematerial, men det går också bra att vara med på enskilda träffar. Kroka gärna arm med relevanta samarbetspartners i era kommuner!