Litteraturen ger lättnad och mod i slutenvården

En skylt utomhus. På skylten finns pilar som hänvisar till bland annat förlossning och akutmottagning psykiatri.
Fotograf: Annsofie Andersson

Under 1900-talet var det relativt vanligt med kulturverksamhet inom psykiatrin. På avdelningen Psykiatri Affektiva på Östra sjukhuset i Göteborg försöker man återta den verksamheten och under det senaste året har man provat på Shared reading. En gång i veckan kan den patient som vill delta när man läser en text och samtalar om den. "Den kravlösheten som finns i Shared reading är viktigt för de här personerna. De får en stund där tanken får vila", säger Henrik Wig, en av läsledarna i projektet.

Psykiatri Affektiva är en del av Sahlgrenska universitetssjukhuset och patienterna som är inlagda på avdelningen har nästan alltid livshotande psykiatriska tillstånd. Här får man heldygnsvård och är inlagd under kort tid, upp till tio dagar.

Sedan tidigare finns en konstateljé som patienterna kan använda och för några år sedan genomfördes ett projekt med kreativt skrivande. Idén att få in litteraturen kändes självklar och metoden Shared reading har visat sig fungera bra.

- Jag blev väldigt överraskad i början av hur fem rader av en dikt kan fylla upp en hel timmes samtal, säger Stefan Karlsson, projektledare och vårdare på Psykiatri Affektiva.

- När man läser engageras ens kognitiva utrustning och Shared reading vänder sig i hög utsträckning till känslolivet. Det enkla sättet att reagera på litteratur tror jag passar här, säger läsledaren Henrik Wig.

 

Henrik Wig och Stefan Karlsson sitter på varsin stol i en konstateljé. Runt dem finns målningar och teckningar uppsatta på väggarna. Henrik är klädd i en grön skjorta och har grått skägg och runda glasögon. Stefan har en grön tröja och har rakat huvud. Båda männen är i medelåldern.
Henrik Wig, läsledare i Shared reading och Stefan Karlsson, vårdare och projektledare på Psykiatri Affektiva.

Intim stämning och stöttande gemenskap

Henrik är en av fyra läsledare som har arbetat med projektet. En gång i veckan kan den patient som vill delta i en och en halvtimmes Shared reading och det har visat sig locka. Det har kommit mellan två till tio personer under årets träffar och trots att gruppen ser olika ut varje gång har det fungerat. Stämningen blir snabbt intim och nära och det är ofta en väldigt stöttande hållning mellan deltagarna.

- En vanlig kommentar från deltagarna är att ”jag trodde inte att jag kunde koncentrera mig i en timme på en sådan här sak”, säger Henrik.

- Det var en patient som hade mycket ångest att hon skakade men hon ville ändå vara med. När läsledaren frågade om någon ville läsa sa hon ja och plötsligt läste hon som om det vore en inläsning på en ljudbok. Det gav henne mycket hjälp att veta att hon kunde gå från att vara skakig till kristallklar, berättar Stefan.

Att det är metoden Shared reading de använder sig av kommuniceras bara utåt mot avdelningen. Stefan berättar att de i början hade en lång text som förklarade metoden, med det blev bara krångligt. I dag står det i stället ”Högläsning med fika” och det funkar bra. Vad verksamheten heter är helt ovidkommande tycker Henrik och han upplever inte heller någon större skillnad på att ha Shared reading här än med allmänheten.

- Visst de är bräckliga här, men det finns deltagare ute i vanliga grupper som också är i kris. Det är inget dramatiskt att ha Shared reading på den här platsen.

Viktigt projekt som utökas till öppenvården

Johannes Nordholm är enhetschef och verksamhetssamordnare Psykiatri Affektiva och han berättar att avdelningen är stolta över att samarbeta med kulturen. Det skapar meningsfulla aktiviteter för patienterna och att inte enbart erbjuda medicinsk vård tror han är viktigt.

- Det kan vara oerhört befrämjade för hälsan att få släppa perspektivet på sig själv som patient och få vara en läsande och tänkande människa tillsammans med andra människor. I heldygnsvården står ofta patienterna och väger mellan liv och död. Att få vara i ett sammanhang där man få känna gemenskap och få syn på sig själv på ett annat sätt - det kan vara helt avgörande, konstaterar han.

Efter ett år med Shared reading på Psykiatri Affektiva har nu Kulturnämnden beviljat ytterligare medel för att använda Shared reading inom öppenvården. Det är samma koncept och i april drar det första tillfället i gång.

- Att Shared reading fungerar beror väl på att det är kravlöst i kombination med det personliga sättet att möta texter. De som deltar behöver inte vara smarta, ingenting krävs av dem, det är ok att bara vara tyst och allt är frivilligt hela tiden, säger Henrik.

Text och bild: Annsofie Andersson

Läs om hur Shared reading ger litterära samtal på Falköpings skolor här

Läs om hur man arbetar med kultur på Norrlands universitetssjukhus i Umeå här

Läs om hur kulturutövare inspirerat bibliotekspersonal till ny metodik i Värmland

Fakta om Shared reading i psykiatrivården

Projektet med Shared Reading är en del av de skapande kulturaktiviteterna inom den psykiatriska heldygnsvården på Östra sjukhuset i Göteborg. Det är ett samarbete med den ideella föreningen Göteborgs Litteraturhus och med projektet Smultronstället som drivs av Kulturhuset i Skövde. Den 27 mars hålls ett symposium på Litteraturhuset i Göteborg om projektet.

Shared reading på Psykiatri Affektiva har finansierats av Kulturnämnden i Västra Götalandsregionen och fortsätter även under 2025. Kulturnämnden har beviljat ytterligare medel för att prova Shared reading även i den psykiatriska öppenvården under 2025.

Sedan 2017 har det funnits en konstateljé på Psykiatri Affektiva. Man har även haft ett projekt med kreativt skrivande. I framtiden hoppas man även kunna erbjuda sina patienter möjlighet att utöva musik, ett utvecklingsområde som efterfrågas av många patienter.

Penslar i en plastbytta, pennor i en annan. På bordet ligger färgkritor i rader och på väggen hänger målningar och teckningar.

Fakta om Shared reading

Shared reading är en metod för högläsning och samtal i grupp som organisationen The Reader i Liverpool, England står bakom men som nu är väl etablerad i Sverige. En utbildad läsledare har förberett en text som delas ut när gruppen samlats. Läsledaren högläser texten, som kan vara en novell eller en dikt och sedan börjar samtalet. Ett gemensamt utforskande börjar, en stöttande och aktiv läsning där samtalet kretsar kring de tankar, associationer, reflektioner och känslor som texten väcker. Den som själv vill läsa högt får göra det.

Källa: Kulturförvaltningen, Västra Götalandsregionen