DigidelCenter modell Mellansjö

DigidelCenter på huvudbiblioteket i Skövde. Från vänster: Sandra-Marie Karlsson, Martin Svensson Björkeroth och Amanda Ekberg.
Fotograf: Anna Gullstrand

Bibliotek Mellansjö består av åtta kommuner i Skaraborg som har skapat en gemensam modell för DigidelCenter. En modell som bygger på samverkan, gemensamt nätverk och en gemensam målbild hos cheferna.

DigidelCenter Mellansjö är en utveckling av det samarbete de åtta biblioteken i Skaraborg haft sedan 2018. Samarbetet inleddes för att utveckla ett open source biblioteksdatasystem med syfte att förbättra biblioteksservicen för medborgarna i Skaraborg, och det var naturligt att efter flera år av utveckling på många områden även inkludera arbetet med den digitala delaktigheten.

- Trots att DigidelCenter är ett övergripande kommunalt ansvar, har biblioteken i Mellansjö tagit ett gemensamt initiativ. Och eftersom vi har så olika förutsättningar är det en styrka att samverka, säger Anna Gullstrand, bibliotekschef Skövde bibliotek och får medhåll av projektledare Camilla Johansson.

- Att man gör det ihop och kan prata samma språk är en framgångsfaktor.

Chefsansvar

Med en bakgrund som socionom och projektledare inom Sektor vård- och omsorg i Skövde kommun klev Camilla in i projektet. Hon konstaterade snabbt att biblioteken redan jobbar med de digitala frågor som normalt hanteras på ett DigidelCenter, och hennes budskap till biblioteken blev därför att de helt enkelt skulle skaffa en roll-up och sätta igång.

- Jag tyckte att de skulle prova och se vad som hände, skrattar hon, men minns också alla oroliga reaktioner kring att det gick för fort och att det borde finnas styrdokument och beskrivningar.

- Så småningom kom man ju på att det inte behöver vara så krångligt, och jag bestämde ett startdatum på biblioteket i Skövde.

På biblioteket i Skövde utsåg Anna fyra medarbetare som skulle arbeta med DigidelCenter, tre på huvudbiblioteket och en i stadsdelen Södra Ryd. De fick själv bestämma arbetssätt och i Ryd valde man drop-in-verksamhet, medan man på huvudbiblioteket valde att ha tidsbokning.

- Det är viktigt att jag som chef är tydlig med att det här är en prioriterad verksamhet och att medarbetaren ska ha både tid och mandat till detta. Och vi ser redan att det avlastar övrig personal, att de genom att kunna hänvisa till tid och plats minskar stressen för både dem - och för besökaren, konstaterar Anna.

Nätverk

För att skapa trygghet i den grupp som jobbar på Mellansjös åtta DigidelCenter har man skapat ett lokalt nätverk där både Annas och Camillas förhoppning är att det ska fungera som stöd och kollegial kompetensutveckling.

- Många frågor är samma och återkommande, och ingen kan ju allt. I ett lokalt nätverk kan man sprida yrkesstolthet och den tacksamhet som besökarna känner, säger Anna.

Genom att stötta kompetensen hos medarbetarna och synliggöra behov som finns i ett alltmer digitaliserat samhälle med växande digitalt utanförskap, hoppas Anna ge det gemensamma arbetet kraft. 

- DigidelCenter skapar synlighet och ger en stabil infrastruktur för digital handledning i de åtta kommunerna. DigidelCenter modell Mellansjö är en påtaglig verksamhetsutveckling som, även om vi gör samma saker som förut, är en kvalitetshöjning.

Text: Helen Andersson

Läs om hur samverkan ger samlingspunkter i Färgelanda här

Läs mer om hur meröppet underlättar livet för öborna i Södra skärgården här

Läs om hur tjänsten Talboken kommer utökas här

Fakta

DigidelCenter modell Mellansjö utvecklades 2023 - 2024 med stöd från Västra Götalandsregionen.