Kulturskolepedagogdagen 2024 – program 28 oktober

Deltar du på Kulturskolepedagogdagen den 28 oktober? Då har du hamnat rätt. Här hittar du programmet och kan läsa mer om de valbara alternativen som sker efter lunch. I år handlar Kulturskolepedagogdagen om hur du som pedagog kan stötta barn och unga i att hitta och utveckla sitt eget konstnärliga skapande.

09.00-09.15

Hej och välkomna till Kulturskolepedagogdagen 2024!

Inledningstalare Shima Niavarani.

Kvinna med lockigt, mörkt, hår som går till käklinjen. Hår i pannan bildar vågmönster. Grön ögonskugga, silverglitter som bildar tårar under ögonen. Rosa bakgrund

Shima Niavarani slog igenom som 19-åring med soloföreställningen Autodidakt i enmansakt. Hennes karriär som skådespelare, manusförfattare, regissör och artist spänner över två decennier och har gett henne både Guldbaggenomineringar och hedersmedalj. Hon har just varit aktuell med showen Shima is a Punk Rocker.

På Kulturskolepedagogdagen hör du henne hylla den unika svenska kulturskolan, där barn och unga i en trygg miljö kan söka efter och hitta sina egna konstuttryck. De som gör detta möjligt är pedagogerna med sin expertis, passion och stora portion tålamod!

 

Foto: Ninja Hanna

9.15 -10.15

Pass 1

Två bilder bredvid varandra. EN kvinna till vänster. Medellångt hår, man till höger, skägg
Pedagogik i kulturskolan

Den nya forskningsantologin Pedagogik i kulturskolan handlar om kulturskolans bakgrund, idé och praktik, och inspirerar till att forma en verksamhet som utgår från barn och ungas rätt att uttrycka sig konstnärligt. Här ges en introduktion av redaktörerna Monica Lindgren, professor i musikpedagogik och Johan Söderman, professor i barn- och ungdomsvetenskap, båda verksamma vid Göteborgs universitet.



Gråhårig man, grå bakgrund och grå kavaj
Teaching artists

Eric Booth är en amerikansk skådespelare och författare som undervisat inom konst- och kulturutbildningar i mer än fyrtio år. I föreläsningen lyfter han de fördelar som finns med att vara både pedagog och skapande kulturutövare. Han utgår från sin senaste bok ‘Making change’ och ger exempel på fem verktyg att använda i mötet med barn och unga.

 

 

Kvinna, mellanblont hår, kort. En ljus blus sticker upp lite

Critical response process i kulturskolan

Critical response process (CRP) syftar till att stärka individen i skapandeprocessen och har utformats av den amerikanska koreografen Liz Lerman. Pedagogen och musikern Helena Sivsdotter Söderman forskar kring CRP och arbetar med metoden i Stockholms kulturskola. Genom att använda CRP fördjupas elevens inflytande över sitt eget uttryck. Metoden kan användas på olika nivåer och för olika åldrar.

10.15-10.45

Kaffepaus

10.45-11.45

Pass 2

Man, brunt hår, träpanel i bakgrunden
Kommunicera mera

Hur kan vi i kulturskolan möta barn och unga med kommunikativa svårigheter? Hur skapar vi en kommunikativt tillgänglig miljö där alla känner sig välkomna? Logopeden Sebastian Glemme från DART ger en introduktion till Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK). Han ger tips på hur man kan arbeta vidare med kommunikationsstrategier och redskap som passar alla vi möter i kulturskolans verksamhet.

Man, mörkt hår, mörkt skägg. Mörk munkjacka, vit s-shirt

Fanzingo – en demokratiserande brygga

Mediehuset Fanzingo delar med sig av sin metod för att nå underrepresenterade ungdomar och berättar om sitt samarbete med kulturskolan i en inspirerande podd. Vi möter bland andra Luis Lineo från Fanzingo och hälsar på i Fittjaskolan i Botkyrka där ungdomar och en pedagog från kulturskolan berättar om sitt framgångsrika samarbete.

Ungas inflytande i kulturskolan

Vad säger de unga om sina möjligheter till påverkan i kulturskolan? Vilka förutsättningar är viktiga för att kunna hitta och utöva sitt konstuttryck? I den här podden intervjuas fyra elever från olika kulturskolor i Västra Götaland. 

Fyra ungdomar sitter vid ett vitt bord i en musikstudio. Man ser högtalare, mikrofonstativ och ett trumset bakom plexiglas

11.45-13.00 

Lunchpaus

13.00-14.00

Pass 3

Val 1: Teamssamtal om Pedagogik i kulturskolan

Samtalet inleds av Monica Lindgren.

 

 

Val 2: Teamssamtal om Critical Response Process

Samtalet inleds av Helena Sivsdotter Söderman. 

 

Val 3: Teamssamtal om Ungas inflytande

Samtalet inleds av Anna Rådvik Sanner. 

Val 4: Lär dig att använda tecken, fördjupande workshop

Workshopen leds av Sebastian Glemme. 

Val 5: Lyssna på podd om Critical Response Process

Fördjupande intervju med metodens grundare Liz Lerman. Producerad av Göteborgs universitet. 

14.00-14.15

Kaffepaus och förflyttning

 

14.15-15.00

Avslutande reflektion på vår kulturskola

 

Upplägg för den här programpunkten

Du hittar reflektionsfrågor här 

Kulturskolepedagogdagen arrangeras av Kulturförvaltningen i Västra Götalandsregionen och Göteborgs universitet.

Anette Andersson Huber

Producent

Telefonnummer

Åsa Jansson

Konsulent

Telefonnummer