Här kan du läsa mer om Önskekvisten
Önskekvisten är en modell för att kunna utvärdera och bedöma scenkonst på ett strukturerat sätt. Här kan du läsa om metoden.
Varje vår äger de rum – Scenkonstdagarna barn och unga. Två späckade utbudsdagar där scenkonstutövare får möjlighet att visa upp sig och där alla deltagare får möjlighet att ses och nätverka. Snart är det dags igen.
– Vi har fått in närmare 200 ansökningar i år. I slutändan kommer vi att presentera 36 akter, som ges chansen att visa upp delar av sina produktioner, berättar Helena Rung, projektledare på Kulturförvaltningen i VGR.
På frågan hur länge hon har arbetat med Scenkonstdagar barn och unga, skrattar hon. I någon form har hon varit en del av dessa dagar i hela 26 år. Först som en del av dåvarande Musik i Väst, sedan som projektledare på Kultur i Väst och nu, i rollen som projektledare på Kulturförvaltningen i VGR.
– Det är ett omfattande men också väldigt stimulerande arbete, fortsätter hon.
Utbudsdagar
För den som inte vet vad en utbudsdag är så kan man kortfattat säga att det är en slags mässa, där olika konstformer och utövare visar delar av sin produktion. På Scenkonstdagar barn och unga finns dans, teater, cirkus- och musikföreställningar representerade.
Smakproven som visas upp får inte vara längre än tio minuter och produktionerna inte tidigare ha turnerat i Västra Götaland. Inte i nån större omfattning åtminstone.
– I publiken sitter möjliga köpare av föreställningen, det vill säga arrangörer, kommunala kultursamordnare och kultursekreterare, förklarar Helena.
Alla som medverkar på Scenkonstdagar barn och unga kommer sedan att finnas med i Kulturförvaltningens digitala utbudskatalog Kulturkatalogen Väst. Utbudet där är kopplat till det regionala arrangörsstödet, vilket oftast innebär en 50-procentig subvention på gager och att full ersättning ges till omkostnader för utövare och kulturpedagoger.
– Det här är ett otroligt viktigt tillfälle för utövare att få visa upp sig, samtidigt som det är viktigt att även bokare och arrangörer får träffa utövare och andra arrangörer. Det kan dröja något år innan man ser effekterna av scenkonstdagarna.
Kvalitetssäkrad scenkonst
På Kulturförvaltningen finns en projektgrupp som arbetar med urvalet för att säkerställa att det är konstnärligt hög kvalitet på de akter som presenteras. Bland urvalskriterierna hittar man hur nyskapande och fördjupande en akt är, hur angeläget det är för publiken, hur tillgänglig produktionen är och graden av professionalism. Allt med de övergripande perspektiven genus, mångfald, tillgänglighet och jämställdhet.
Att projektgruppen består av konstartskonsulenter med olika ansvarsområden ger en trygghet, både för konsulenterna, men det är också en garant för kvalitet gentemot målgruppen, menar Helena Rung.
– Kvalitetsbedömningen blir bättre i och med att vi gör gemensamma bedömningar. Vi har olika kompetenser. En musikproduktion där även inslag av teater förekommer, där vill vi gärna ha med vår teaterkonsulent, så att hon får bedöma den delen.
Ibland kan det vara det jättesvårt att bedöma kvalitet. En produktion kan ha sidor som är väldigt starka, men andra som inte riktigt håller måttet. Ett svårt dilemma, eftersom konsulenterna vill stötta de som arbetar med scenkonst för barn och unga.
– Vi vill ju inte ge produktioner avslag, men det är många som får nej eftersom vi inte har plats helt enkelt. Som kvalitetsmetod använder vi oss av Önskekvisten*. Ibland kan det vara svårt att bedöma och utvärdera scenkonst. Då är det bra att använda sig av en strukturerad modell. Önskevisten är en modell för samtal bortom tyckandet i termer av bra och dåligt. Ett sätt att diskutera kvalitet utifrån våra olika erfarenheter, kompetenser och professioner, berättar Helena.
Två scenkonstdagar – tre scener
Förra året, alltså 2023, så testade man ett nytt koncept. Publiken slussas runt till tre olika scener. I år är dessa Musikens hus, GEST samt Kulturhuset Bergsjön. Kulturförvaltningen står för transporter emellan scenerna så att ingen missar något.
– Det är svårt att hitta lokaler som passar alla, så på förmiddagarna visar vi smakprov på musik- och teaterproduktioner, på eftermiddagarna kör vi dans- och cirkus som kan ha behov av dansmatta och högre takhöjd.
Hur känner du dig när de här dagarna är över?
– Trött men uppfylld! Att få vara i scenkonsten, få möta grupper och personer på riktigt, istället för namn på ett papper. Det är en härlig känsla när alla kommer med sina kostymer, rekvisita och instrument och allt blir levande.