Om IBT för pedagoger och föräldrar
Gemensamma mål, god kommunikation och samverkan mellan habilitering, föräldrar och förskola är en förutsättning för IBT.
IBT är en förkortning av intensivinlärning på beteendeterapeutisk grund för små barn med autism. Vi kan erbjuda IBT förutsatt att förskolan kan delta vid alla besök på habiliteringen, och att familjen och förskolan gemensamt övar 20 timmar per vecka, varav minst 10 timmar hemma. IBT pågår i högst 2 år.
MBT är en förkortning av mindre intensiva mångsidiga insatser på beteendeterapeutisk grund för små barn med autism. Vi kan erbjuda MBT oavsett om förskolan kan medverka eller inte förutsatt att familjen övar minst 15 timmar per vecka hemma. MBT pågår i högst 1 år.
IBT och MBT är metoder för att hjälpa små barn med autism att utvecklas och lära sig flera färdigheter samtidigt. Det är krävande metoder som inte passar alla. En individuell bedömning görs alltid innan IBT eller MBT erbjuds. Bedömningen handlar både om barnets behov och familjens förutsättningar att genomföra metoden.
Barn med autism har svårigheter med socialt samspel och kommunikation samt begränsade och upprepade mönster i beteenden, intressen och aktiviteter. Det påverkar barnets utveckling och inlärning. Genom IBT eller MBT får barnet bättre förutsättningar för inlärning och att utveckla samspel och kommunikation. Vi använder olika inlärningsstrategier för att:
Ditt barn får ett individuellt övningsprogram. I början fokuserar vi på att skapa en god relation med barnet och på grundläggande färdigheter, som att kunna imitera andra och lyssna på vuxen. Barnet övar på saker inom olika områden; till exempel lek och socialt samspel, kommunikation och självständighet i vardagen. Innehållet i övningarna styrs av barnets behov, vad det kan i nuläget och vad det håller på att lära sig.
Vi bildar ett nätverk av personer som ska öva med barnet. Nätverket träffas en timme varannan vecka på habiliteringen. Både du och vi (och förskolepersonal om de deltar) övar då med barnet. Vi handleder dig i strategier du ska använda med ditt barn och övningar ni ska göra. Mellan träffarna övar du varje dag hemma med ditt barn. På träffarna får du redovisa hur mycket ni har övat hemma och hur det har gått sedan sist.
För att du ska lära dig grunderna i metoden träffas vi först utan barn. Under insatsen får du träffa kurator minst en gång för att följa upp hur insatsen och hur den påverkar vardagen.
För att säkerställa att metoden ger resultat och förutsättningarna finns utvärderas insatsen varje halvår.