Habiliteringens brukarråd 4 november 2024

Närvarande:

Sarah Apelgren Autism i Sverige
Gunilla Wallengren DHR
Elaine Johansson FUB
Marica Hall RBU
Kerstin Nilsson Funktionsrätt VGR
Jenny Linder Verksamhetschef Habilitering barn och ungdom
Annika Waser Verksamhetschef Habilitering vuxen
Kenneth Stenberg Enhetschef Habilitering barn och ungdom

Inbjuden:

Susanna Löfqvist Hjelm Verksamhetsutvecklare
Anna Rensfeldt Flink Logoped, FoU-handläggare, medicine doktor
Kristina Nyström Strateg hjälpmedel

1.    Föregående anteckningar

Gicks inte igenom.

2.    EBH-projektet om föräldrautbildning
Projekt föräldra-/närståendeutbildning

FoU-handläggare, medicine doktor Anna Rensfeldt Flink informerar.

EBH-projektet om föräldrautbildning i grupp
EBH = evidensbaserad habilitering.

Projektet handlade om att samla in vad man vet om föräldrars erfarenheter och deras nytta av föräldrautbildning. Rapporten kommer snart att vara klar.

Brukarrådsrepresentanternas reflektioner:
Bra med en kombination av digitalt och fysiskt, t ex information digitalt och gruppdiskussioner fysiskt. Viktigt att få träffa andra i samma situation, många föräldrar känner ensamhet.  
Verksamhetschef Annika Waser poängterar att brukarorganisationerna har en viktig roll i att förmedla kontakt mellan föräldrar.

Projekt föräldra-/närståendeutbildning
Presenteras närmare vid annat tillfälle p g a tidsbrist vid dagens möte. Anna berättar att projektet handlar om personalens kompetens om föräldrautbildning i grupp – kan vi genom att utbilda personal bli duktigare på föräldrautbildning?

3. Hjälpmedelsförskrivning - återkoppling

Hjälpmedelsstrateg Kristina ”Stina” Nyström och Susanna Löfqvist Hjelm har haft dialogmöte med både erfarna och nya förskrivare för att titta på hur hjälpmedelsprocessen ser ut för patienten. Hur jobbar vi? Vad behöver vi titta på för att det ska bli bättre för patienten?

Se Förskrivningsprocessen ur patientens perspektiv.pptx

Utifrån det som framkommit har en del förbättringsåtgärder tagits fram. Stina och Susanna kommer att träffa arbetsgruppen igen för att ha en dialog om hur man når ut till alla berörda behandlare. Det handlar mer om förhållningssätt än att ändra rutiner – viktigt med tydlig dialog under hela processen. Det är individuellt hur mycket information varje patient behöver i varje situation.

Brukarrådsrepresentanter poängterar att habiliteringens tid bör läggas på rätt sätt, behöver man vara med vid hela utprovningstillfället? Stina och Susanna förklarar att habilitering och hjälpmedelscentral har olika uppdrag – hjälpmedelskonsulenten kan hjälpmedlet men det är habiliteringens behandlare som har hälso- och sjukvårdsansvaret och därför behöver vara med. Däremot kanske habiliteringen skulle kunna vara med digitalt vid vissa utprovningar. Stina och Susanna tar med dessa frågor.

4. Omorganisation Göteborg barn och ungdom – kort lägesbild

Verksamhetschef Jenny Linder informerar om att beslut är fattat av operativa nämnden men protokoll är ännu inte klart. När protokollet är klart kommer vår styrelse fatta beslut.
Parallellt jobbas just nu intensivt med ritningar för lokaler i Gamlestan och Mölndal, förhoppningsvis ska kontrakt vara påskrivna före jul. Lokaler för autismcenter på Hisingen ska anpassas.

I samband med pågående barnkonsekvensanalys har verksamhetsutvecklare skickat ut frågor om lokaler till organisationerna Autism och Attention. Frågorna handlar om vad som är viktigt i väntrum och behandlingsrum samt vid digitala besök, ur barn- och föräldraperspektiv. Tacksam för svar. Senare kommer frågor skickas ut till övriga organisationer.

FUB har önskemål om att alla frågor skickas till samtliga organisationer eftersom alla funktionsnedsättningar finns i alla organisationer. Jenny tar med detta.

5. Verksamhetsplan 2025

Verksamhetschef Annika Waser visar förvaltningens utkast till verksamhetsplan 2025.
Brukarråd Habilitering 241104.pptx

Fråga:
Hur säkerställer Habilitering & Hälsa journalöverföring till Millennium?
Annika svarar att ingen enskild verksamhet styr över vad som överförs, Habilitering & Hälsa kommer att göra exakt som övriga regionen. Ingenting försvinner, de gamla journalsystemen kommer finnas kvar att läsa, precis som man nu kan läsa i systemet Journal 3 som var föregångare till AsynjaVisph.

6. Omställningspaket 2 – input från Brukarrådet

Verksamhetscheferna berättade om omställningspaket 1 och att habiliteringen nu planerar för omställningspaket 2. Se länk Brukarråd Habilitering 241104.pptx

Input och reflektioner från brukarrådets representanter:
Många anhöriga känner inte till vad habiliteringen gör, efterfrågar informationsmaterial.
Verksamhetschef Jenny Linder informerar om att man håller på att färdigställa en informationsfilm för anhöriga.

Förvaltningens externa hemsida Habilitering & Hälsa har mycket information, sidan utvecklas och förbättras ständigt. Detta får gärna organisationerna förmedla vidare.
När anhörigfilmen är klar kommer även den att läggas här.

Patienter/anhöriga som använder 1177 får rätt information digitalt, detta för att man inte ska behöva leta själv.

Dialog om hur habiliteringen på bästa sätt kan hålla information om brukarorganisationer tillgänglig. Här ser vi att det skulle gå att utveckla Habilitering & Hälsas externa hemsida både när det gäller information och rubriker. Framkommer även förslag på QR-kod till hemsidan som brukarorganisationerna skulle kunna sprida.
Verksamhetschef Annika Waser förmedlar ovanstående till förvaltningens kommunikatörer.

Verksamhetscheferna informerar om att man har informationsträffar för alla nyanställda och där berättar man om brukarorganisationerna. Det finns också en plats i väntrummet på varje mottagning där organisationerna själva kan se till att det finns aktuellt material.

7. Övriga frågor

Vårens möten
Måndag 20/1 via Teams kl 17:00-19:00
Måndag 10/3 via Teams kl 17:00-19:00
Måndag 28/4 IRL kl 16:30-18:30
Måndag 2/6 via Teams kl 17:00-19:00

8. Kommande möten

Måndag den 9/12 IRL på Ekelundsgatan 8 i Göteborg.
Observera tid kl 16:30-18:30

Skicka gärna in frågor via kristina.pehrson@vgregion.se

Vid anteckningarna
Kristina Pehrson, chefssekreterare