Jenny Samuelsson, doktorand
Kort om Jenny
Arbete: Logoped vid Habilitering Frölunda barn och ungdom
Universitetsanknytning: Göteborgs universitet
Lärares uppfattning om en digital läsintervention för elever med IF
”Man får syn på sin egen undervisning utifrån appens utformning i vad som ibland gör att det blir svårt.”
”Det är mycket mer självförtroende och att det har blivit en motivation i sig att arbeta.”
”Hon har börjat fråga vad det står, vad det är för bokstäver och det har jag inte upplevt, eller vi inte upplevt att hon varit intresserad på det sättet.”
”ALL-appen varit den som gjort att de känt att de gått framåt och att de faktiskt har knäckt läskoden.”
”Det har varit en upptäckt, det här eviga nötandet har en stor effekt.”
Digital läsintervention
Elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) har vanligtvis svårigheter med att lära sig läsa och förvärva grundläggande läsfärdigheter. Forskning och praktisk erfarenhet tyder på att när dessa elever får evidensbaserad undervisning, inklusive förståelsebaserade strategier och avkodning, kan läs- och skrivkunnighet utvecklas.
Syftet med denna studie var att använda digitala appar för att förbättra läs- och kommunikationsutveckling hos elever i åldrarna 7-21 år, som hade mild till svår IF.
Intervention bestod av två digitala appar som representerade förståelsebaserade strategier (Animega-interaktiv språklek) och avkodning (Accessible Literacy Learning). Interventionen pågick under tolv veckor med målet att använda apparna 90 minuter per vecka.
Frågeställningar
- Hur uppfattade lärarna att arbeta med en kombinerad digital läsintervention som fokuserade på både avkodning och förståelsebaserad strategi?
- Uppfattade lärarna någon förändring i läsutveckling och kommunikation hos sina elever under läsinterventionen?
Metod
I denna studie intervjuades åtta lärare om deras uppfattningar av att delta i läsinterventionen och om den påverkade läs- och kommunikationsutvecklingen. Tematisk analys utfördes på lärarnas svar.
Resultat
Analysen resulterade i fyra teman. Det framkom att lärarna ansåg det värdefullt att ha tillgång till två appar som gav tillgång till och underlättade användningen av olika lässtrategier för att möta elevers specifika behov. Det digitala formatet upplevdes också som positivt, vilket bidrog till att skapa en stödjande och strukturerad lärmiljö.
Eleverna utvecklades på olika nivåer, allt från att upptäcka intresse för bokstäver och ord, till att knäcka läskoden. Även kommunikationen utvecklades positivt på olika sätt för många elever, så som utökad grammatik och ljudande. Lärarna lyfte även den positiva inverkan av att delta i forskning som mycket viktig både för lärare och elever.
Slutsats
Studiens resultat understryker vikten av att erbjuda fokuserad och strukturerad läsundervisning för denna grupp elever inom anpassad grundskola och att de digitala apparna kan bidra till att möjliggöra detta. Studien ger också insikter i hur viktig interaktionen mellan lärare och elev är både för motivation och för utveckling av färdigheter som läsförmåga och, för vissa, kommunikationsutveckling mer generellt.
Studien är inskickad till Disability and Rehabilitation: Assistive Technology